Pietrusińska-Pilecka wskazywała, że chemia, biologia i fizyka połączone z wiedzą historyka sztuki daje ogromną wiedzę związaną z dziełem sztuki. – W laboratorium Muzeum Narodowego przeprowadzamy analizy chemiczne, ale nowoczesne instrumenty badawcze dają nieporównywalnie większe możliwości – mówiła.
Prof. Wagner tłumaczyła, że badania prowadzone są zazwyczaj po to, by sprawdzić intuicję konserwatorską. – Czy obiekty są jednorodne, czy inne. Nasze badania zazwyczaj potwierdzały to co konserwatorzy intuicyjnie wyczuwali – oceniła.
Elżbieta Pietrusińska-Pilecka wyjaśniała, że jednym z celów badań jest wyeliminowanie szkodliwych dla środowiska i człowieka rozpuszczalników organicznych. – Będziemy szukać takich rozwiązań, żeby ten bolący problem rozwiązać. Konserwatorzy i chemicy planują poddać badaniom całe zespoły dzieł sztuki, tworząc projekty naukowe. – Na podstawie bardzo szczegółowych chemicznych informacji możemy powiedzieć, czy istnieje kontynuacja warsztatu, czy istnieją dramatyczne zmiany w używaniu materiałów malarskich – dodała Wagner.
Więcej w całej audycji.
Gospodarzem programu była Katarzyna Kobylecka.
Polskie Radio 24/ip
___________________
Data emisji: 29.12.2016
Godzina emisji: 11:45