Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
migracja
migrator migrator 19.12.2009

Najcenniejsze rosyjskie marki to alkohole

W całym spisie Forbesa alkohole stanowia ponad 40 proc. najcenniejszych marek Wielkiego Brata.

Najnowszy Forbes zestawił ranking 50 najcenniejszych i najpopularniejszych marek Rosji. Na czele alkohole - piwo „Bałtika” Carlsberga i wódka firmy z Polski - pisze "Rz".

To że na czele są alkohole nie dziwi, bo w całym spisie stanowią one ponad 40 proc. najcenniejszych marek Rosji. Najmniej, bo tylko cztery, są marki przemysłowe - sprzęt agd Rolsen i Vitek olej silnikowy Łukoil i opony Amtel.

Bałtika warta jest według magazynu prawie 77 mld rubli (2,6 mld dol.). Druga w kolejności - wódka „Zielona marka” została wyceniona na ponad połowę mniej (30 mld rubli tj. 1 mld dol.).

Właścicielem marki jest założony w 1990 r w Polsce przez Amerykanów koncern Central European Distribution Corporation (CEDC), właściciel m.in Żurbówki i Soplicy. W 2008 r CEDC kupił od rosyjskiego biznesmena Siergieja Generałowa jego firmę Russkij Alkohol, produkującą Zieloną markę. Grupa CEDC to największy producent wódki na świecie z roczną sprzedażą 280 mln l.

Trzecią najdroższą marką Rosji jest „Prostokwaszino” - wyroby mleczarskie firmy Unimilk (ok. 0,8 mld dol.).

W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze: piwo „Klinskoje” i „Sybirskaja koron” (oba browarów SUN InBev), nabiał marki „Domik w dierewnie” (Wiejski domek, firmy Wimm-Bill-Dann) i „Czudo” (Cudeńko, Wimm-Bill-Dann); kiełbasa „Ostankino” wódka „Putinka” (Wineksim) i papierosy „Jawa” (BAT).

łk, Rz