Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Piotr Dmitrowicz 06.06.2020

Fiat 126p - marzenie kierowców z epoki Gierka

Pierwszy Fiat 126p wyprodukowany w naszym kraju kosztował 69 tysięcy złotych. Średnie zarobki wynosiły wówczas około 3,5 tysiąca złotych.
Fiat 126p (1973 rok, Ostrów Wielkopolski), aut. Stiopa, WikipediaCreativeCommonsFiat 126p (1973 rok, Ostrów Wielkopolski), aut. Stiopa, Wikipedia/CreativeCommons
Posłuchaj
  • "Maluch" miał zmotoryzować Polskę. Zdaniem Władysława Papacza zamiar się powiódł. (Archiwum PR)
  • Pracownicy Polmozbytów organizowali zawody w ich naprawie, mówi Zdzisław Wałęga. (Archiwum PR)
  • Jeden z ostatnich licencjonowanych Fiatów 126, z 1976 roku, znajduje się w laboratorium Wydziału Mechanicznego na Uniwersytecie Zielonogórskim. Każdy egzemplarz był oznaczony tabliczką, wspomina Zdzisław Wałęga z Akademickiego Związku Motorowego. (Archiwum PR)
  • Użytkowników "Malucha” jest coraz mniej. Jednym z tych nielicznych jest Borys Sadowski z Zielonej Góry. (Archiwum PR)
Czytaj także

6 czerwca 1973 w zakładach w Bielsku-Białej rozpoczęto seryjną produkcję auta. Chwilę później pierwszy egzemplarz trafił na ulice. Na rynku włoskim Fiat 126 pojawił się w 1972 roku. W dużej części był rozwinięciem konstrukcji Fiata 500, królującego na drogach południowej Europy w latach 60. Zupełnie nowe było tylko nadwozie.

Fiat 126 to samochód czterobiegowy, dwudrzwiowy, o wadze 600 kg. Wyposażano go w trzy wersje silnika, o pojemności 594, 652 i 703 centymetrów sześciennych oraz mocy 23, 24 lub 27 KM.W późniejszym okresie pojawiały się na rynku kolejne wersje "malucha": 126E (czyli wariant ekonomiczny), FL (z pewnymi zmianami kosmetycznymi, tzw. face liftingiem), elx (z katalizatorem spalin) i Bis (trzydrzwiowy model o pojemności silnika 703). W 1991 roku wprowadzono na krótko do produkcji serię modelu "Cabrio", nazywaną też "Tropic".

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej opracował też wiele prototypów na podstawie modelu Fiata 126, które nigdy jednak nie trafiły do produkcji. Były to: dostawczy bąbel z 1974 roku, Long z 1975, Kombi z 1976, Traction Avant, z silnikiem umieszczonym z przodu i przednim napędem, z 1978 oraz "Mały Fiat" z silnikiem Diesla z 1980 roku.

Fiat 126p był produkowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych "Polmo" w Bielsku-Białej, a później w zakładzie tej samej firmy w Tychach. Przez wiele lat pozostawał jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach. Doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych, z których najpopularniejsza - "maluch" - stała się pod koniec produkcji modelu jego nazwą oficjalną.  Pierwszy "maluch" o numerze 0001 w kolorze czerwonym trafił do Muzeum Przemysłu w Warszawie, z kolei ostatni - w kolorze żółtym - do muzeum Fiata w Turynie. Fiata 126p produkowano do września 2000. Łącznie w naszym kraju powstało 3.318.674 egzemplarzy tego samochodu.