Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Marta Kwasnicka 18.06.2011

Przewidzą twoje zachowania w Internecie

Już nigdy nie wygrasz z komputerem. Naukowcy z USA opracowali oprogramowanie pozwalające przewidzieć zachowanie internautów w grach prowadzonych online.
Przewidzą twoje zachowania w Interneciefot. SXC

Program określa zachowanie gracza na podstawie jego wcześniejszych posunięć. Naukowcy z North Carolina State University (NCSU) badali zachowanie graczy w rozgrywkach role-playing prowadzonych w czasie rzeczywistym takich jak np. wielka, licząca sobie ok. 10 mln uczestników na całym świecie gra online World Of Warcraft (WoW).

Swobodny bo doświadczony

W celu stwierdzenia, czy istnieją wzorce podejmowania decyzji w grze charakterystyczne tylko dla określonych graczy bądź ich grup, naukowcy przebadali posunięcia 14 tys. graczy z terenu USA i Europy. Badacze sprawdzili, jak dani gracze przechodzili poziomy w grze i jak zdobywali bonusy oraz jak bardzo sposób ukończenia jednego poziomu wpływał na próbę przejścia następnego, tj. na ile gracz próbował powtarzać rozwiązanie, które już się sprawdziło.


I tak jeśli gracz na danym etapie zdobył cztery bonusy lub rozwiązał cztery zadania, a cały poziom miał ich siedem, wiadomo było, że należy on do typu graczy dokładnych i nie będzie chciał szybko ukończyć poziomu, ale skupi się na uzyskaniu brakujących trzech bonusów i zadań. W trakcie badań ujawniły się także korelacje nieoczywiste np. wyrobiona przez gracza sprawność walki wręcz postaci była w wysokim stopniu skorelowana ze skłonnością do swobodnego, nie związanego bezpośrednio z zdaniami, wędrowania po świecie WoW.


Jak twierdzą naukowcy, dzięki określeniu takich właśnie korelacji, stwierdzono, że na podstawie analizy uprzednich posunięć można z 80 proc. pewnością przypuszczać w jakim kierunku potoczy rozgrywka prowadzona przez danego gracza i jakie decyzje podejmie.


Twój wzorzec zachowań


Decyzje te, według naukowców, tworzą pewien wzorzec zachowania w Internecie, charakterystyczny tylko dla danego internauty. Dotyczy on nie tylko gry - w ten sam sposób, w jaki podejmował decyzje w grze, zadecyduje o zakupach online czy wyborze poprzez witrynę WWW oferty biura turystycznego.


Oprogramowaniem analitycznym, opracowanym przez naukowców z NCSU interesują się obecnie firmy tworzące gry komputerowe oraz spółki prowadzące handel internetowy, chcące wmontować je w swoje systemy business intelligence, przeznaczone do analizy finansów i sprzedaży. Nic dziwnego.

(ew/pap)