Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Marta Kwasnicka 24.02.2012

Facebook 2009-2011: robimy się nieufni

Częściej usuwamy znajomych i zdjęcia; żałujemy postów - tak można wnioskować z raportu Pew Internet & American Life Project na temat zmian w zachowaniach użytkowników Facebooka i podobnych serwisów w ostatnich dwóch latach.
Facebook 2009-2011: robimy się nieufniFacebook.com

Coraz lepiej zdajemy sobie sprawę z problemów prywatności i zdecydowanie lepiej dbamy o internetową reputację. W 2011 roku 44 procent użytkowników serwisów społecznościowych przyznało się, że zdarzyło im się skasować komentarze z ich profilu. (W 2009 ten odsetek wynoisł 36 procent.)

Pilnujemy także, z kim się kontaktujemy. W 2011 roku niemal 2/3 "facebookowiczów" usunęło jakichś znajomych. W 2009 posunęło się do tego o 10 procent mniej użytkowników serwisu. Dużo częściej usuwamy także zdjęcia - zwłaszcza na Facebooku, gdzie znajomi mogą nas "etykietować", czyli wskazywać, że pojawiamy się na jakiejś fotografii, którą oni "wrzucili".

Co jeszcze ustalono? Kobiety zdecysowanie częściej ograniczają dostępność profilu - 67 procent ustawiło go tak, by mogli go obejrzeć tylko znajomi; w ten sam sposób postąpiło zalediwe 48 procent mężczyzn.

Paradoksalnie najtrudniej poruszanie się w sferze prywatności przychodzi osobom najlepiej wykształconym - to one uznawały najczęściej, że zmiana ustawień na Facebooku jest "bardzo trudna".

Były i mniej zaskakujące wyniki: to mężczyźni zdecydowanie częściej umieszczają na swoich tablicach posty, których potem żałują. Przyznało się do tego 15 procent panów i tylko 8 procent pań. Zdecydowanie częściej swoich wpisów żałowali młodzi - było to 15 procent użytkowników w wieku 18-29 lat. (Dla porównania wpisów żałowało tylko 5 procent starszych internautów.)

Badanie oparto na ankiecie przeprowadzonej wśród 2277 osób. Wygląda na to, że analiza dobrze uchwyciła podstawowe trendy. Po kilku latach internetowej niedojrzałości zaczynamy chyba dorastać do narzędzia, jakim jest Internet.

(ew/PhysOrg.com)