Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Tomasz Owsiński 13.02.2014

Pomoc dla LOT-u. Rząd tłumaczy się w Brukseli

Minister skarbu Włodzimierz Karpiński i wiceszef resortu Rafał Baniak spotkają się z komisarzem odpowiedzialnym za konkurencję Joaquinem Almunią.
Samolot Polskich Lini Lotniczych LOT.Samolot Polskich Lini Lotniczych LOT.Ian Muttoo/Wikimedia Commons/CC

Rozmowy mają związek z prowadzonym przez Komisję Europejską postępowaniem w sprawie udzielonej LOT-owi pomocy publicznej.
Bruksela wzięła wsparcie rządowe pod lupę w listopadzie ubiegłego roku i zaczęła sprawdzać, czy zostało ono przyznane zgodnie z unijnymi zasadami. Komisja miała wątpliwości, czy plan naprawczy spółki jest realistyczny, czy przyznana pomoc pozwoli LOT-owi odzyskać rentowność i czy zaproponowane zmiany w spółce zagwarantują, że nie dojdzie do zakłócenia konkurencji na unijnym rynku. Spotkanie w Komisji Europejskiej to kolejna próba rozwiania wątpliwości Brukseli i okazja do szczegółowych wyjaśnień.

Obecnie KE prowadzi około 70 postępowań dotyczących udzielenia pomocy firmom z branży lotniczej.

W planie restrukturyzacji PLL LOT na koniec tego roku założono zysk z działalności operacyjnej spółki na poziomie 64-78 mln zł, a w 2015 r. 113-137 mln.

W grudniu 2012 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). Komisja Europejska wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, zakładające m.in. modernizację floty. Plan zakłada także m.in. przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł oraz uzyskanie trwałej rentowności przez spółkę od 2015 r.

Na początku listopada ub. r. KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrócenia.

Decyzji Komisji w tej sprawie należy się spodziewać najwcześniej za kilka miesięcy. Na razie Bruksela opublikowała plan naprawczy LOT-u i inne linie lotnicze konkurujące z nim mogą zgłaszać uwagi, które później zostaną przekazane polskiemu rządowi.

IAR, PAP, to

''