Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Anna Borys 03.03.2014

CNG: sposób na tanie i ekologiczne paliwo

Rosnące restrykcje w dziedzinie ekologii sprawiają, że producenci pojazdów zmuszeni są do sięgania po coraz to bardziej skomplikowane rozwiązania, zapewniające niską emisję spalin. Przekłada się to na rosnące koszty eksploatacji pojazdu. CNG i LNG to tanie i ekologiczne rozwiązanie.
CNG dalej się opłaca? Jakie korzyści niesie dla firm wymiana floty pojazdów na zasilaną gazem ziemnym? Czy w Polsce sprawdzają się auta na metan? Na te i inne pytania zainteresowane osoby uzyskają odpowiedź w dniach 5-6 marca  w Strefie Metanu na Międzynarodowych Targach GasShow 2014.CNG dalej się opłaca? Jakie korzyści niesie dla firm wymiana floty pojazdów na zasilaną gazem ziemnym? Czy w Polsce sprawdzają się auta na metan? Na te i inne pytania zainteresowane osoby uzyskają odpowiedź w dniach 5-6 marca w „Strefie Metanu” na Międzynarodowych Targach GasShow 2014. Materiały prasowe

Zwycięzcom w tej sytuacji okazuje się gaz ziemny – jako CNG lub LNG. Coraz częściej jest on stosowany we wszystkich grupach aut pojazdów użytkowych – począwszy od aut dostawczych, przez ciężarowe po auta specjalistyczne i autobusy.

Bezkonkurencyjne kosztowo

Okazuje się także, że napęd CNG/LNG w dalszym ciągu jest w stanie zapewnić bezkonkurencyjnie niskie koszty przejechania 100 kilometrów. Dopiero co wprowadzona norma EURO 6 nie pociągnęła za sobą tutaj wzrostu kosztu zakupu pojazdów gazowych. Dodatkowym atutem eksploatacji tego typu pojazdów jest brak montażu instalacji dla oczyszczania spalin – m.in. szczególnie problematycznego filtra cząstek stałych. Nie wspominając o braku konieczności stosowania dodatku AdBlue.

Nowe rozwiązania dla paliw metanowych na polskim rynku

Znaczne grono przedsiębiorców próbowało dokonać wdrożenia gazu ziemnego do zasilania pojazdów, jednak znaczna część prób zakończyła się niepowodzeniem. Przyczyną takiego stanu rzeczy był brak dostępu do odpowiednich rozwiązań w zakresie oferty pojazdów na rynku lub możliwości ich tankowania.

Jednak to już zamierzchła historia, gdyż w ciągu ostatnich 3 lat przed firmami zainteresowanymi inwestycjami w CNG otworzyły się zupełnie nowe możliwości. Wszystko dzięki coraz liczniejszemu zaangażowaniu renomowanych producentów, którzy systematycznie poszerzają swoją ofertę rynkową w zakresie instalacji gazowych w pojazdach, jak i oferują coraz to lepsze urządzenia do tankowania gazu ziemnego.

CNG w stałej ofercie

W przypadku aut użytkowych, wszyscy liczący się producenci pojazdów z fabryczną instalacją CNG posiadają już w stałej ofercie na Polskę auta na gaz ziemny. Znakomitym uzupełnieniem dla tego typu pojazdów jest kolejna generacja instalacji gazowych typu gazodiesel CNG. Dzięki temu możliwe stało się częściowe przejście na zasilanie gazem ziemnym bez potrzeby wymiany całej floty pojazdów. Ponadto jest to rozwiązanie neutralne względem ograniczonego dostępu do stacji tankowania CNG. Nie ma też problemów ze spadkiem mocy czy ograniczonym zasięgiem pojazdu – śmiało można ruszać nawet w najdłuższe trasy.

Nadal brakuje stacji

Największa bolączka – mała liczba stacji CNG – nie ma znaczenia w przypadku flot, gdzie istnieje możliwość postawienia własnego punktu tankowania gazu ziemnego. Właśnie to rozwiązanie jest głównym motorem napędowym rozwoju segmentu aut dostawczych, zasilanych metanem. Zainteresowane firmy mogą wybierać w stale poszerzającej się ofercie rynkowej – od urządzeń pozwalających zatankować 1 pojazd po mini-stacje, zapewniające tankowanie dla floty kilkudziesięciu pojazdów.

Strefa Metanu

Warunkiem osiągnięcia znakomitych rezultatów w branży metanowej jest odpowiednie zaplanowanie inwestycji i dopasowanie rozwiązań do potrzeb klientów. W związku z tym Portal cng.auto.pl wspólnie z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji PIMOT organizuje cyklicznie wydarzenie branżowe – „Strefę Metanu”. To specjalne stanowisko, prezentujące wszystkie rozwiązania, związane z efektywnym wdrażaniem paliw metanowych do zasilania pojazdów pozwoli potencjalnym inwestorom zapoznać się z ofertą producentów technologii dla dostaw i tankowania pojazdów gazowych.

Honorowy patronat nad Strefą Metanu przyjął Minister Gospodarki, premier Janusz Piechociński. Program Pierwszy Polskiego Radia jest patronem medialnym wydarzenia.

Materiały prasowe, abo