Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 22.04.2014

Rząd przyjął Wieloletni Plan Finansowy Państwa. Założenia są optymistyczne

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014 – 2017 został przyjęty na wtorkowym posiedzeniu rządu. Zakłada szybszy rozwój gospodarczy, niższe bezrobocie i większą dyscyplinę finansową.
Premier Donald Tusk przed posiedzeniem rząduPremier Donald Tusk przed posiedzeniem rząduPAP/Radek Pietruszka

Wieloletni Plan Finansowy Państwa po raz pierwszy składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to: "Program konwergencji. Aktualizacja 2014", natomiast druga to: "Cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji".

Rząd będzie podnosił podatki zamiast przeprowadzać reformy? >>>

W pierwszej części dokumentu przedstawiono średniookresową prognozę sytuacji gospodarczej Polski i jej finansów publicznych. Zaprezentowano podjęte i planowane działania mające na celu przede wszystkim zlikwidowanie nadmiernego deficytu w 2015 r.

Rząd szacuje się, że wzrost PKB w Polsce w 2014 r. wyniesie 3,3 proc., czyli dwa razy więcej niż w 2013 r. W 2015 r. realne tempo wzrostu PKB wyniesie 3,8 proc., a w latach 2015 - 2016 ustabilizuje się na poziomie 4,3 proc.

Wraz z poprawą koniunktury gospodarczej oczekiwane jest systematyczne zmniejszanie się stopy bezrobocia - po okresie jej wzrostu w latach 2009 - 2013. Szacuje się, że w 2014 r. stopa bezrobocia według BAEL (Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności) spadnie do 9,8 proc., w 2015 r. wyniesie 9,3 proc., aby w okresie do 2017 r. zmniejszyć się do 7,9 proc. Jest to konsekwencja prognozowanych zmian w popycie na pracę. Oczekuje się, że w 2014 r. liczba osób pracujących wzrośnie przeciętnie o 0,6 proc, po spadku o 0,1 proc. w roku poprzednim. W latach 2015 - 2017 przyrost liczby pracujących będzie nieco wyższy i ustabilizuje się na poziomie 0,8 proc. co roku.

Pomimo niekorzystnych dla finansów publicznych uwarunkowań, w 2013 r. osiągnięto deficyt na poziomie 4,3 proc. PKB , czyli znacząco niższy od prognozowanego (4,8 proc. PKB) jeszcze jesienią 2013 r. przez Ministerstwo Finansów i Komisję Europejską.

Wzrost deficytu wynikał przede wszystkim ze spadku dochodów w relacji do PKB (o 0,8 pkt. proc. PKB w stosunku do roku poprzedniego), było to głównie efektem słabego popytu krajowego, niekorzystnej struktury wzrostu gospodarczego, bardzo niskiej inflacji oraz - co szczególnie istotne - procykliczności dochodów podatkowych. Negatywny wpływ na dochody sektora wywarły także problemy z przestrzeganiem przepisów podatkowych.

Zacieśnianie polityki fiskalnej

Ministerstwo Finansów prognozuje dalsze zacieśnienie polityki fiskalnej, prowadzące do osiągnięcia w 2014 r. jednorazowej nadwyżki w wysokości 5,8 proc. PKB oraz w 2015 r. deficytu sektora na poziomie 2,5 proc. PKB (według ESA95).
- Strategia konsolidacji, bazująca przede wszystkim na obniżaniu wydatków w relacji do PKB, a nie wzroście dochodów sektora, oraz przyjęte konserwatywne założenia dla sektora powinny pozwolić na uchylenie procedury nadmiernego deficytu w 2016 r. (na podstawie danych za 2015 r.) - napisano w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów.

Cele głównych funkcji państwa

W drugiej części dokumentu określono cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji. Bezpośrednio nawiązują one do kluczowych priorytetów rozwojowych i kierunków polityki społeczno-gospodarczej, określonych w najważniejszych dokumentach strategiczno-programowych: krajowych (w szczególności Strategii Rozwoju Kraju 2020) i unijnych. Pozostają spójne z opracowanym równolegle Krajowym Programem Reform na rzecz realizacji Strategii Europa 2020. Aktualizacja 2014/2015 oraz zaleceniami Rady UE z 9 lipca 2013 r.

Cele i mierniki dla poszczególnych funkcji zaprezentowano według strategicznych obszarów interwencji publicznej, obejmujących sprawność i efektywność państwa, konkurencyjność gospodarki oraz spójność społeczną i terytorialną.

Ekspert ocenia fnansowe plany rządu: niekorzystne dla gospodarki >>>

IAR/PAP/CIR, awi