Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 21.05.2014

Koszyk cen: dyskonty stawiają na „górną półkę spożywczą”. Będzie drożej?

Zdaniem specjalistów, rynek handlu detalicznego w najbliższym czasie zdominuje walka o bogacącego się polskiego konsumenta, poszukującego produktów spożywczych lepszej jakości. Dlatego w ostatnich latach dyskonty zamieniały palety na półki, a teraz umieszczają na nich coraz więcej towarów, oznaczonych certyfikatami, znakami jakości i nagrodami. Jak to się przekłada na ceny w tych placówkach?
Koszyk cen: dyskonty stawiają na górną półkę spożywczą. Będzie drożej?Glow Images/East News

Jak deklarował prezes sieci Lidl w czasie jednej z konferencji branżowych, jego firma to "fetyszyści jakości", producenci w reklamach Biedronki przekonują, że "...to sieć, która ma najwyższe wymagania jakościowe na rynku". Aldi w gazetkach reklamowych zaczęło umieszczać hasło "Jakość ponad wszystko - ceny non stop nisko", zaś Netto - "najwyższa jakość, superceny". Jak te wszystkie zmiany przekładają się na ceny w dyskontach?

Jak wynika z majowego monitoringu Koszyk cen dlahandlu.pl., wyższa jakość oznacza również ciut wyższe ceny.

Lidl w maju zaproponował zakup 50 podstawowych produktów z Koszyka cenie 267,78 zł w 8 badanych miastach. Jest to o 3 zł drożej niż w kwietniu 2014. Rok temu, w maju 2013 roku ten sam zestaw produktów kosztował 249,86 zł, czyli o ok. 20 zł taniej niż obecnie.

Sieć Aldi w porównaniu z kwietniem ma ceny niższe o ok. 2 zł (spadek z ok. 273 zł w kwietniu do ok. 271 zł obecnie). Rok temu podobne zakupy kosztowały w Aldi ok. 270 zł, czyli o 1 zł mniej niż w tym miesiącu.

W sieci Netto za 50 produktów płacimy obecnie od 273,04 zł do 273,30 zł w zależności od lokalnej ceny pieczywa. Jest to o 3 zł drożej niż kwietniu 2014r. i  o 15 zł drożej niż w maju 2013 (258 zł za 50 produktów).

W Biedronce obecnie 50 produktów kosztuje 274,23 zł, czyli o 2 zł drożej niż miesiąc temu i także o 2 zł drożej niż roku temu (272,67 zł). W maju 2014 r. na wyższą sumę zakupów w Biedronce - względem konkurentów - wpływ miała wyższa cena papryki 12,99 zł za kg. W ostatni weekend pozostałe sieci dyskontowe sprzedawały paprykę, w promocyjnej cenie 7,99 zł.

Dyskont Czerwona Torebka w Trójmieście zaproponował zakupy 50 produktów w cenie 287 zł względem 283,92 zł, miesiąc temu. Rok temu sieć nie była badana, gdyż rozwija się dopiero od drugiej połowy 2013 roku.

Dyskont Czerwona Torebka jest obecnie w fazie zmiany strategii asortymentowej. Początkowo miała oferować jedynie konfekcjonowane produkty. Teraz dołączała do oferty także pieczywo. W kolejno otwieranych sklepach mają się też pojawić owoce i warzywa. Będziemy śledzić, jak zmiana strategii wpłynie na poziom cen w tej sieci.

Monitoring przeprowadzono w weekend 16-18 maja 2014 roku.