Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 07.07.2014

Pozew zbiorowy przeciwko PLL LOT wygrali pasażerowie, dostaną odszkodowanie za spóźnionego Dreamlinera

Pasażerowie spóźnieni, ale z szansą na odszkodowanie. Jak donosi Dziennik - Gazeta Prawna, 66 osób, które na początku tego roku miały lecieć dreamlinerem LOT - u na Dominikanę, wywalczyło w sądzie pierwszej instancji odszkodowanie za trzygodzinne opóźnienie.
Boeing 787 Dreamliner w barwach LOTBoeing 787 Dreamliner w barwach LOTlot.com.pl/materiały promocyjne
Posłuchaj
  • Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenta (IAR): przewoźnicy próbują unikać odpowiedzialności za spóźnienia, powołując się na siłę wyższą.
Czytaj także

To pierwsze takie zwycięstwo w Polsce. Jak mówi Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenta, przewoźnicy próbują unikać odpowiedzialności za spóźnienia, powołując się na siłę wyższą. Do Centrum trafiają skargi na przewoźników, którzy odrzucają reklamację za opóźnienia tłumacząc, że usterka silnika, czy układu sterowania to właśnie działanie siły wyższej, czy też nieprzewidziana okoliczność. Zdaniem Katarzyny Słupek, takie zdarzenia wynikają z normalnego użytkowania. Przewoźnik musi ponosić normalne ryzyko prowadzenia swojej działalności, dlatego w takich przypadkach pasażer ma prawo do odszkodowania.

2,5 tys. zł dla każdego
Każdy z pasażerów pechowego lotu może liczyć na około dwa i pół tysiąca złotych odszkodowania. Droga do tych pieniędzy jest jednak długa, bo przewoźnik może zablokować wypłaty i odwołać się do sądu wyższej instancji. Mimo problemów, specjaliści radzą jednak, żeby nie rezygnować z dochodzenia swoich praw. Dzięki temu zmieni się podejście przewoźników do pasażerów. Po tego typu orzeczeniach będą bardziej dbać o swoich klientów.

Będzie odwołanie?
Z relacji prawników reprezentujących pasażerów wynika, że LOT tłumaczył opóźnienia problemami technicznymi. Przewoźnik ma 14 dni na odwołanie się od wyroku.

IAR, abo