Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 10.07.2014

Nowe połączenia i samoloty LOT? Mikosz komentuje decyzję KE ws. pomocy publicznej

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz powiedział, że zapowiedź Komisji Europejskiej, która ma uznać pomoc publiczną dla przewoźnika za zgodną z prawem, w praktyce oznacza odpowiedź na podstawowe pytanie: od kiedy LOT będzie mógł otwierać nowe połączenia.
Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT.Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT.PLL LOT, materiały prasowe

- Taka decyzja w praktyce oznacza odpowiedź na podstawowe pytanie: od kiedy LOT będzie mógł otwierać nowe połączenia, kiedy firma będzie mogła zakończyć formalny proces restrukturyzacji - powiedział w TVN24 Biznes i Świat prezes PLL LOT Sebastian Mikosz

W ten sposób skomentował wypowiedź unijnego komisarza ds. konkurencji Joaquin Almunia, który w środę zapowiedział, że polski przewoźnik otrzyma pozytywną decyzję ws. pomocy publicznej . - W planie restrukturyzacyjnym poprosiliśmy o uznanie za koniec procesu restrukturyzacji koniec sezonu letniego 2015. Oznaczałoby to, że od 1 listopada 2015 roku moglibyśmy wykonywać więcej operacji niż mamy dzisiaj - tłumaczył Mikosz.

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news

Nowa strategia spółki to także zakup nowych samolotów

Mikosz poinformował w czwartek sejmową komisję skarbu, że częścią strategii LOT będzie pozyskanie nowej klas samolotów.

Przedstawienie strategii uzależnił od obiecanego przez KE zatwierdzenia pomocy publicznej dla spółki.
Jak podkreślał Mikosz, szczegóły zgody na pomoc publiczną, jaką obiecał w środę komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia, nie są jeszcze znane i kiedy spółka je otrzyma, będzie musiała dostosować do nich przygotowywaną pięcioletnią strategię.
Mikosz mówił, że liczy na otrzymanie szczegółowej zgody KE do jesieni, tak aby nowa siatka połączeń - która jest centralnym elementem nowej strategii - ruszyła od 1 listopada 2015 r. Strategia to też model finansowy działania, budżet wraz z planami zakupu floty itp. Prezes LOT podkreślił, że o ile w segmencie dużych (Dreamliner) i małych (Bombardier) samolotów sytuacja wygląda dobrze, to spółce brak odpowiednich samolotów o pośredniej wielkości. Poważnie rozmawiamy z producentami - airbusem i boeingiem - jakie samoloty i na jakich warunkach możemy pozyskać - stwierdził Mikosz.

LOT musiał zamknąć 16 proc. połączeń

Mikosz przypomniał, że z powodu otrzymania pomocy spółka musiała podjąć działania kompensacyjne - np. zamknąć 16 proc. połączeń. - Najtrudniejszą decyzją było zamknięcie zagranicznych połączeń z portów regionalnych - podkreślił, dodając, że rozpoczęto już rozmowy o możliwości powrotu na regionalne lotniska.
Mówiąc o sytuacji LOT, prezes stwierdził, że wyniki dają nadzieję na trwałą tendencję wzrostową, co pozwala na razie nie zwracać się do rządu o drugą transzę pomocy. Jak tłumaczył, im mniej tej pomocy LOT weźmie, tym mniejsze działania kompensacyjne - np. likwidację połączeń - będzie musiał podejmować.

Postępowanie KE rozpoczęło się w listopadzie 2013 roku

Postępowanie w sprawie polskich linii lotniczych trwa od listopada 2013 roku. Bruksela miała wątpliwości, czy przyznanie spółce pomocy restrukturyzacyjnej w wysokości około 200 milionów euro jest zgodne z zasadami pomocy państwa.

Bruksela w czasie dochodzenia badała przede wszystkim, czy środki dla LOT-u pozwolą spółce odzyskać długoterminową rentowność. Gdyby Komisja Europejska uznała, że pomoc dla LOT-u została przyznana wbrew unijnym zasadom, środki musiałyby zostać zwrócone.

LOT dostał ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej

PLL LOT w grudniu 2012 roku otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę Komisja Europejska wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, m.in. modernizacji floty oraz efektywnego wykorzystania samolotów.
Plan zakłada też przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł, a także uzyskanie trwałej rentowności od 2015 r.
W planie restrukturyzacji przesłanym do KE, w 2015 r. kończy się proces restrukturyzacji przewoźnika. Zapisano w nim, że na koniec 2015 r. linia ma wypracować ok. 113-137 mln zł zysku ze swojej działalności podstawowej, czyli na przewozie pasażerów. W dokumencie zapisano też, że spółka w 2014 r. ma uzyskać 71 mln zł zysku na działalności podstawowej.

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/IAR/PAP