Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 29.07.2014

Zmiany w programie inwestycji kolejowych do 2015 roku

We wtorek rząd zaktualizował "Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2015" - podało Centrum Informacyjne Rządu. Inwestycje, które zgłoszą PKP PLK dotyczą m.in. tras: Wrocław - Poznań, Warszawa - Poznań czy Warszawa - Grodzisk Mazowiecki.
Przejazd między Wieliszewem a Zegrzem Południowym zajmie około 4 minuty.Przejazd między Wieliszewem a Zegrzem Południowym zajmie około 4 minuty. sxc.hu/cc

W komunikacie wyjaśniono, że w załączniku do programu zawarto sześć projektów, które PKP Polskie Linie Kolejowe zgłoszą w 2014 r. do pierwszego konkursu w ramach nowego instrumentu finansowego UE - Funduszu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).
Konkursy będą prowadzone na szczeblu KE przez Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci. CIR dodało, że po ogłoszeniu wyników konkursu załącznik będzie zaktualizowany. Przewidziano, że środki akcyzowe nie będą mogły być wykorzystane do współfinansowania projektów finansowanych przez CEF.
Jakie inwestycje zaplanowano?
Inwestycje ujęte w załączniku to m.in. prace na linii kolejowej na linii Wrocław - Poznań (odcinek granica woj. dolnośląskiego - Czempiń), gdzie linia ma zostać m.in. dostosowana do wymogów TEN-T (chodzi wytyczne dotyczące rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, który obejmuje m.in. instalację ERTMS, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym). Mają być także prowadzone między Warszawą a Poznaniem, na odcinku Sochaczew-Swarzędz. To końcowy etap modernizacji linii między stolicami Mazowsza i Wielkopolski, który ma objąć m.in. przebudowę dużych stacji, by miały one 750-metrową długość użyteczną torów dla pociągów towarowych.
Chodzi także o inwestycje w okolicach Warszawy: remont 49 km torów na linii Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki (likwidacja tzw. wąskiego gardła na wjeździe do stolicy); modernizację linii obwodowej Warszawy na odcinku Warszawa Gołąbki - Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska. To trasa, z której korzystają zarówno pociągi towarowe, jak i pasażerskie. Inwestycja ma się przyczynić do likwidacji "wąskich gardeł" w Warszawskim Węźle Kolejowym.

PAP, awi