Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 08.08.2014

Fuzja PZU z Link4: kto bardziej na niej skorzysta

Jeśli dojdzie do włączenia Link4 w strukturę PZU, to największy polski ubezpieczyciel będzie dysponował na rynku dwiema bardzo popularnymi markami. To interesująca sytuacja zarówno dla ubezpieczyciela jak i dla klientów – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Kamil Stolarski z Banco Espirito Santo de Investimento.
Fuzja PZU z Link4: kto bardziej na niej skorzystaPZU
Posłuchaj
  • Fuzja narodowego giganta ubezpieczeniowego PZU z Link4 daje duże możliwości obu partnerom. Kto i jak skorzysta na połączeniu, tłumaczy Kamil Stolarski z Banco Espirito Santo de Investimento./Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/.

Szykowana fuzja, na którą właśnie zgodę wydał UOKiK, będzie na pewno miała przełożenie na ceny ubezpieczeń, jak i na to, ile zakłady ubezpieczeń będą w przyszłości zarabiały pieniędzy.

– PZU do tej pory postępował strategicznie bardzo mądrze. Decydował się na utrzymywanie dobrej, stosunkowo drogiej marki, kosztem odchodzących klientów. Teraz po przejęciu „tańszego” ubezpieczyciela część klientów Link4 automatycznie powróci do PZU – tłumaczy Kamil Stolarski.

Jeśli po takiej fuzji na rynku dojdzie do sytuacji, że konkurencja zacznie obniżać ceny, to PZU będzie mógł sobie pozwolić na pozostawienie cen na dotychczasowym poziomie i utrzymać renomę marki, a swoich niezadowolonych klientów umieścić w Link4, gdzie ceny będą o wiele niższe.

- Paradoksalnie spodziewam się takiego skutku tego przejęcia, że liczba Polaków, którzy mają w swoich rękach polisę z napisem Link4 będzie rosła, bo część klientów, którzy są teraz w PZU, skonwertuje się na Link4 – tłumaczy ekspert.

Zdaniem rozmówcy portalu, jeżeli PZU doprowadzi do sytuacji, że na rynku będzie mniej agresywnych graczy, to ceny polis powinny się ustabilizować i raczej na wyraźną obniżkę liczyć nie można, a już na pewno będzie ich mniej.

– W ciekawej sytuacji są obecni klienci PZU, dlatego że korzystają teraz z usług renomowanej marki, i jeśli Link4 staje się częścią PZU, to jest duża szansa na to, że jakość usług podniesie się w Link4, ale nie wzrośnie ich cena. To daje możliwość klientom PZU niezadowolonych z ceny, pozostać w dobrej marce za mniejsze pieniądze – wyjaśnia Kamil Stolarski.

Co na to akcjonariusze PZU

– Wartość finansowa akwizycji to 90 milionów euro (około 360 milionów złotych ). Szacuję, że w tym kwartale PZU zaraportuje wynik netto powyżej 900 milionów zł. Czyli można w przybliżeniu powiedzieć, że kwota, którą PZU płaci za Link4 jest równa mniej więcej miesięcznemu zyskowi. Nie można, więc wydać takiej kwoty i fundamentalnie zmienić profil spółki. Nie sądzę by ta sytuacja wygenerowała bardzo istotną wartość dla akcjonariuszy – analizuje ekspert.

Arkadiusz Ekiert