Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 22.11.2014

Pendolino: szturm na bilety PKP Intercity. Po awarii działa już system online

Można już kupić bilet na pociągi PKP Intercity w Internecie. Ostatniej nocy PKP Intercity sprzedało w internecie osiem tysięcy biletów kolejowych, z czego półtora tysiąca na szybki pociąg Pendolino.
Problemy z zakupem biletów na przejazd Pendolino, na zdjęciuProblemy z zakupem biletów na przejazd Pendolino, na zdjęciuBartłomiej Banaszak/PKP
Posłuchaj
  • Są pewne sygnały wskazujące, że problemy z ułożeniem rozkładów jazdy związane są z Pendolino – mówi Krzysztof Dyl, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (Newseria)
  • Prezes PKP SA Jakub Karnowski o zwolnieniach za kłopoty z internetową sprzedażą biletów na Pendolino (IAR)
  • Prezes spółki PKP SA Jakub Karnowski: w spółce powstał sztab kryzysowy (IAR)
  • Szef PKP Intercity Marcin Celejewski: nowy system rezerwacyjny przeszedł zbyt mało testów (IAR)
  • Ekspert transportowy Adrian Furgalski o awarii elektronicznego systemu sprzedaży biletów na Pendolino: to kompromitacja (IAR)
  • Adrian Furgalski: nowe taryfy nie zachęcą pasażerów do powrotu do PKP Intercity (IAR)
  • Adrian Furgalski pesymistycznie o inauguracji Pendolino (IAR)
  • Rzeczniczka PKP Katarzyna Mazurkiewicz o rocznej pensji dla odwołanego członka zarządu PKP Intercity (IAR)
  • Katarzyna Mazurkiewicz nie chce ujawnić, ile zarabiał były członek zarządu PKP Intercity (IAR)
  • Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska: bilety cieszą się rekordowym zainteresowaniem (IAR)
Czytaj także

Internetowa sprzedaż rozpoczęła się w ostatnią niedzielę, jednak awaria spowodowała kilkudniowy przestój. Ponownie sprzedaż ruszyła w czwartek po południu.

Obecnie działają wszystkie kanały sprzedaży PKP Intercity. Zakup biletów jest możliwy w kasach, Internecie, biletomatach, a także poprzez terminale mobilne konduktorów.
Tylko tej nocy w Internecie sprzedało się 8 tys. biletów, z czego 1,5 tys. na połączenia kategorii Express InterCity Premium. W sumie na kursy realizowane pociągami Pendolino sprzedaliśmy już ponad 5 tys. biletów - mówi Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity. Liczę, że wdrożenie do rozkładu jazdy nowoczesnych i komfortowych pociągów oraz perspektywa atrakcyjnych czasów podróży sprawią, że Polacy chętnie zaplanują świąteczne wyjazdy koleją - dodaje.
Najtańsze bilety po 49 zł
Najtańszy bilet w Pendolino kosztuje 49 złotych. Jak informują przedstawiciele spółki, są one jeszcze dostępne.
Składy będą jeździć na trasach z Warszawy do Krakowa, Katowic, Wrocławia i Trójmiasta.

Przyczyna problemów: zetknięcie nowoczesnego systemu ze starą siecią

Jak tłumaczy przewoźnik, podstawową przyczyną problemów była niestabilność systemu sprzedaży PKP Intercity wynikająca z implementacji nowoczesnych rozwiązań sprzedaży internetowej do starych systemów kolejowych. Jak się okazało, pomimo deklaracji osób odpowiedzialnych, wszystkie potrzebne testy nie zostały wykonane.

Powołano sztab kryzysowy, poleciały głowy

W związku z tak dużą awarią wynikającą ze złego przygotowania procesu, Prezes Jakub Karnowski w poniedziałek podjął decyzję o odwołaniu Pawła Hordyńskiego, Członka Zarządu PKP Intercity odpowiedzialnego za pion informatyczny. Pracę stracili także dyrektorzy odpowiedzialni za sprawy informatyczne w PKP Intercity oraz PKP Informatyka.

Pendolino ruszy 14 grudnia

Pociągi Pendolino wyjadą na tory 14 grudnia. Znacznej poprawie ulegną czasy jazdy między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie około 2 i pół godziny, do Trójmiasta niecałe 3 godziny, a do Wrocławia 3 godziny 40 minut.

Obecnie w Polsce znajduje się 17 składów Pendolino, z których do dziś 12 przeszło restrykcyjne testy. Jak zapowiada PKP Intercity, w grudniu wykorzystane zostanie maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazd z pasażerami. Reszta stanowić będzie niezbędną rezerwę.

Straty finansowe dla PKP Intercity

Przewoźnik przyznaje, że poniesie z tego tytułu straty finansowe, ale na razie nie wiadomo jakie. Już teraz wiadomo jednak, że przewoźnik straci z powodu rezygnacji z naliczania opłaty dodatkowej za wypisanie biletu w pociągu oraz za niemożność sprzedaży miejscówek. Zostały też anulowane wszystkie wezwania do zapłaty za przejazd bez biletu w dniu 16 listopada. Spółka powiększyła też pulę najtańszych biletów na pociąg Pendolino z 10 do 30 procent.

Sztab kryzysowy pracuje nad Pendolino.

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news

Roczna pensja dla członka zarządu PKP Intercity

Paweł Hordyński, zwolniony ze stanowiska członka zarządu PKP Intercity, może jeszcze przez 12 miesięcy otrzymywać wynagrodzenie.
Przedstawiciele PKP przyznają, że w kontrakcie menedżerskim Hordyńskiego jest zapis o rocznym zakazie pracy w innych firmach. Na tej podstawie przysługuje wynagrodzenie. Rzeczniczka PKP, Katarzyna Mazurkiewicz utrzymuje, że jest szansa na zmianę tego zapisu. Ostateczną decyzję w sprawie wypłaty podejmie walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki PKP Intercity.
Jeśli jednak wysokość wynagrodzenia, czy odszkodowania została wpisana do umowy, szanse na zmiany są niewielkie. Katarzyna Mazurkiewicz nie chce ujawnić, ile zarabiał były członek zarządu PKP Intercity. Zastrzegła, że o zarobkach może mówić jedynie pracownik. Pracodawca nie może się w tej sprawie wypowiadać.

"Żaden przewoźnik nie miał do tej pory takiej wpadki"

To wielka kompromitacja - tak o awarii nowego systemu rezerwacji biletów kolejowych - mówił ekspert transportowy Adrian Furgalski.
Jego zdaniem, żaden przewoźnik nie miał do tej pory takiej wpadki. Ekspert uważa, że nigdy nie zdarzyło się, żeby system sprzedaży biletów tak długo nie działał. Nie można w tej chwili kupić biletu z miejscówkami, nie można wejść na swoje konta internetowe, a w wielu pociągach skończyły się bloczki papierowe. Dzięki temu pasażerowie - szczęśliwcy podróżują za darmo. Oznacza to jednak straty dla przewoźnika - finansowe i wizerunkowe.

"Przez kilka lat PKP Intercity straciło 70 proc. pasażerów"

Adrian Furgalski przypomina, że szybki pociąg Pendolino miał być przynętą dla pasażerów, którzy z powodu remontów na torach odeszli od kolei. Ekspert przytacza dane, z których wynika, że PKP Intercity straciło przez kilka lat 70 procent pasażerów. W tym świetle nowe taryfy raczej nie zachęcają do powrotu.

Zdaniem Furgalskiego brak biletów rodzinnych czy grupowych jest fatalnym błędem, który może przewoźnika słono kosztować. Rodzina z dwójką dzieci prędzej wybierze połączenie autobusowe, czy pojedzie samochodem, zamiast płacić fortunę za przejazd pociągiem.
Kolejarze planują, że Pendolino wyruszy w trasę 14 grudnia. Największą zaletą nowych połączeń ma być krótszy czas przejazdu. Furgalski wątpi jednak, by inauguracja szybkiego pociągu powiodła się. Twierdzi on, że "coś tam ruszy". Zaznacza jednak, że system sterowania ruchem nie jest gotowy, budowa torów nie jest zakończona, a pociąg Pendolino nie jest do końca przetestowany. Jego zdaniem nie można wykluczyć, że po 14 grudnia dojdzie do kolejnej kompromitacji.

Bilety na Pendolino tylko w kasie.

Źródło: TVP/x-news

Pierwsze opóźnienie Pendolino

System sprzedaży biletów na Pendolino miał ruszyć 15 listopada. Później jego start był kilkakrotnie przekładany.

Bilety na Pendolino można kupić w różnych cenach. W sumie przewoźnik opracował pięć poziomów cenowych.

–  Celem wprowadzenia nowej strategii cenowej jest zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów przy jednoczesnej maksymalizacji przychodów spółki. Pasażerowie planując podróż w wyprzedzeniem, mogą kupić bilet w atrakcyjnej cenie – powiedziała  rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska.

W ofercie pojawią się dwie nowe kategorie pociągów: EIP oraz IC. Między Warszawą a Krakowem, Katowicami, Trójmiastem i Wrocławiem rozpoczną kursowanie pociągi Pendolino, które będą widoczne w rozkładzie jazdy jako EIP, czyli Express InterCity Premium..

Prawda o Pendolino: mniej składów, pojedzie tylko czasami 200 km/h >>>

Prezes PKP: do połowy listopada chcemy przetestować 17 składów Pendolino.

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/X-news

Dobra wiadomość dla pasażerów, problemy dla przewoźników regionalnych

14 grudnia oficjalnie wystartuje nowa kategoria pociągów PKP Intercity – Express InterCity Premium. Wprowadzenie szybkich pociągów pasażerskich oraz trwające duże inwestycje kolejowe spowodowały utrudnienia w ułożeniu rozkładu satysfakcjonującego wszystkich przewoźników, ale jak zapewnia Urząd Transportu Kolejowego, wkrótce nastąpi długoterminowa poprawa przepustowości.

‒ Myślę, że to przede wszystkim dobra informacja dla pasażerów, którzy będą mogli skorzystać z nowego rodzaju taboru, którym jest Pendolino. Oczywiście są pewne sygnały wskazujące, że problemy z ułożeniem rozkładów jazdy związane są z Pendolino. Myślę jednak, że to trzeba wiązać z czym innym: ze zwiększeniem na pewnych trasach częstotliwości przejazdów różnych rodzajów pociągów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Dyl, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Źródło: Newseria

Dyl przypomina, że przepustowość niektórych kluczowych linii kolejowych jest zmniejszona ze względu na trwające inwestycje. UTK rozpoczęło już dyskusję na temat poprawy możliwości operacyjnych szczególnie w węźle śląskim i trójmiejskim. Pendolino pojadą zarówno do Katowic, jak i do Gdańska, a obydwa te węzły mają też duże znaczenie dla ruchu regionalnego i towarowego.

"Kolej jest jednym wielkim placem budowy"

Zgodnie z polskim prawem priorytet przy ustalaniu rozkładów jazdy mają pociągi kwalifikowane, czyli dalekobieżne połączenia obsługiwane przez PKP Intercity. Najważniejszymi wśród nich są wprowadzane połączenia EIC Premium, czyli Pendolino.

‒ Dzisiaj kolej jest jednym wielkim placem budowy, dlatego są pewnego rodzaju objazdy. Ale rozmawiamy na temat węzła na Śląsku i węzła trójmiejskiego. Opublikowaliśmy raport, który rozpoczyna dużą dyskusję. Wiem, że zmieniono priorytety związane z inwestycjami w trójmiejskim węźle, co ma skutkować długoterminową poprawą – podkreśla Dyl.

Na utrudnienia w planowaniu własnych rozkładów jazdy w związku z priorytetem dla Pendolino skarżą się przede wszystkim przewoźnicy regionalni dowożący pasażerów do miast, przez które będą przejeżdżać te pociągi. Uwagi zgłaszały m.in. władze województwa opolskiego i małopolskiego, a także Koleje Mazowieckie. Niewystarczająca przepustowość oraz większe odstępy potrzebne do zapewnienia bezpieczeństwa nowych, szybkich pociągów wpływają na gorsze godziny połączeń, którymi wielu ludzi dojeżdża codziennie do pracy lub szkoły.

‒ PKP PLK rozważa możliwość poprawy częstotliwości podróżowania pasażerów i jazdy pociągów na obecnej infrastrukturze – zapewnia Dyl.

Poza tym trwające remonty zmniejszają przepustowość m.in. Centralnej Magistrali Kolejowej – linii łączącej Warszawę z Krakowem i Śląskiem, a dalej Wrocławiem. Zamiar podniesienia prędkości minimalnej na CMK również może wywołać utrudnienia dla przewoźników towarowych.

Źródło: TVP/x-news

IAR/PAP/Newseria, awi, jk