Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 11.12.2014

UOKiK: ostrożnie na przedświątecznych zakupach

Szaleństwo przedświątecznych zakupów przed nami. Co zrobić, by zakupy były trafione, a święta udane? Specjaliści radzą, by jeszcze przed wydaniem pieniędzy dobrze się zastanowić, dokładnie obejrzeć towar i pamiętać o swoich prawach konsumenta.
UOKiK: ostrożnie na przedświątecznych zakupachGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Paweł Ratyński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: każdy zakup produktu czy usługi jest równoznaczny z zawarciem umowy (IAR)
  • Paweł Ratyński: w reklamacji wadliwego towaru może pomóc paragon (IAR)
Czytaj także

Polacy lubią święta Bożego Narodzenia, dlatego na zakupach pozwalają sobie na więcej niż zwykle. W Warszawie zapytani przez Polskie Radio przypadkowi przechodnie mówili, że planują na najbliższe Święta Bożego Narodzenia wydać od tysiąca do tysiąca pięciuset złotych.

Święta: co piąty Polak prezenty kupuje na kredyt >>>
Paweł Ratyński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi, że w ferworze przedświątecznych przygotowań nie można zapominać o konsumenckich prawach. Podkreśla, że każdy zakup produktu czy usługi jest równoznaczny z zawarciem umowy z danym przedsiębiorcą. - Jeżeli to, co kupiliśmy ma wadę, możemy dochodzić swoich racji - mówi i radzi, by w takich przypadkach próbować rozwiązać problem polubownie z przedsiębiorcą, u którego dokonano zakupu.

Reklamacja łatwiejsza z paragonem
Gorączka przedświątecznych zakupów przypomina trochę nasze urlopowe szaleństwo, nie zaszkodzi jednak skorzystać w tym czasie ze zdrowego rozsądku - mówi Wiesława Dróżdż, rzeczniczka Ministerstwa Finansów i radzi, by nie zapominać o poproszeniu o paragon, który jest dowodem dokonanej transakcji.

Na świąteczne prezenty wydamy średnio 500 zł >>>
- Paragon ułatwia złożenie reklamacji - przyznaje Paweł Ratyński. Dodaje jednak, że konsumenci reklamujący wadliwy towar nie mają obowiązku jego posiadania. Jeżeli więc z jakichś powodów go nie mają, mogą w inny sposób udowodnić, że to właśnie w tym miejscu kupili towar. - Jeżeli płaciliśmy kartą kredytową, to na pewno jest historia transakcji. Jeżeli nie możemy w ten sposób udowodnić zakupu, to powołajmy świadka, który nam towarzyszył w zakupach - mówi przedstawiciel UOKiK.
Paweł Ratyński dodaje, że pomocy można tez szukać u najbliższego rzecznika praw konsumentów. Dane kontaktowe wszystkich rzeczników można znaleźć na stronie uokik.gov.pl Poza tym działa też bezpłatna infolinia 800 007 707.

Źródło: Newseria

IAR, awi