Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 23.01.2015

Amazon rozpoczyna produkcję i dystrybucję filmów

Amazon rozpoczyna ekspansję na kolejnym rynku, tym razem kierując swoją uwagę na przemysł kreatywny. Firma ogłosiła, że Amazon Studios zamierzają zająć się produkcją i zakupem pełnometrażowych filmów.
AmazonAmazonkadr z materiału ARD

Do końca roku ma to być nawet 12 produkcji, które dostępne będą zarówno w kinach, jak i w jednej z usług VOD korporacji - Prime Instant Video. Eksperci podkreślają, że ruch firmy jest częścią nowego, wielokanałowego modelu dystrybucji cyfrowych dzieł kultury.

Obecnie od premiery kinowej do ukazania się filmu na nośnikach i w dystrybucji cyfrowej, może upłynąć nawet rok - według informacji prasowej firmy - od 39 do 52 tygodni. Amazon będąc jednocześnie producentem i dystrybutorem filmu, a także kontrolując internetową usługę VOD, za pośrednictwem której zamierza udostępniać filmy, będzie mógł znacząco przyśpieszyć ten proces. Produkcja pierwszych obrazów ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Agencja Reutera informuje, że budżet produkcji będzie odpowiadał kwotom, które w USA przeznaczane są na filmy niezależne - od 5 do 25 milionów dolarów. Szefem Amazon Original Movies został Ted Hope - ikona tego rodzaju kina.
12 filmów rocznie
- Podejmując decyzję o produkcji 12 filmów rocznie, Amazon patrzy w przyszłość i jednocześnie korzysta z dawnych wzorców. Umieszczanie w sieci filmów kinowych dwa miesiące po premierze stanowi kolejny krok w kierunku rozwijania alternatywnych modeli dystrybucji, które uczyniły kina tylko jednym, i to na dodatek niekoniecznie najważniejszym, elementem multimedialnej układanki - zauważa w rozmowie z PAP krytyk filmowy Sebastian Smoliński.
- Z drugiej strony Amazon chce produkować filmy regularnie i poniekąd taśmowo, trochę w stylu dawnych studiów hollywoodzkich. Firma informuje o liczbie filmów, ale nie wspomina ani o ich scenariuszach, ani o tym, w jakim sensie miałyby być niezależne. W Ameryce ta etykietka odnosi się już przeważnie tylko do wielkości budżetu - dodaje.
Ruch Amazonu wydaje się odpowiedzią na podobny kierunek działań jego bezpośredniego konkurenta. Netflix także planuje zająć się produkcją i stosunkowo szybkim udostępnianiem filmów. Na sierpień tego roku zapowiedziano już premierę sequelu hitu kinowego z 2000 r. "Przyczajony tygrys, ukryty smok".
Działania marketingowe
Dr Piotr Siuda z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w rozmowie z PAP zwraca uwagę na element marketingowy.
- Za „niezależnością” produkcji Amazona - czyli de facto niskim budżetem produkcji - z pewnością pójdą działania marketingowe, które wzbudzić mają zaangażowanie widzów. Celem ostatecznym będzie tutaj doprowadzenie do powstania oddanej bazy fanów - prognozuje.
- Jednym z takich działań jest już proponowany alternatywny sposób dystrybucji w sieci. Wydaje się prawdopodobne zastosowanie także innych zabiegów: wypuszczenie kilku książek czy komiksów nawiązujących do seriali, ekstensywnej obecności na wszelkich portalach społecznościowych. Przede wszystkim jednak Amazon zdobyć może fanów przez wysoką jakość zaproponowanej oferty - pójście w stronę takich kulowych już seriali jak na przykład „Lost”, „Breaking Bad” czy „House of Cards” - dodał Siuda.
Amazon Studios zajmowały się dotąd produkcją seriali, wśród jego portfolio znajduje się m. in. "Transparent", który podczas ostatniego rozdania Złotych Globów zdobył nagrodę w kategorii najlepszy serial komediowy lub musical.

PAP, abo

tagi: Amazon