Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 29.01.2015

Program Go Africa po dwóch latach

Państwa afrykańskie są najbardziej rozwijającymi się krajami świata, dlatego warto zabiegać o te rynki. Polska ma tu dużo zaległości - w 2013 r. handel z Afryką stanowił zaledwie 1,3 proc. naszego eksportu. Stąd rządowy program Go Africa, działający od dwóch lat. O jego efektach mówi prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Sławomir Majman.
W 2013 r. handel z Afryką stanowił zaledwie 1,3 proc. polskiego eksportuW 2013 r. handel z Afryką stanowił zaledwie 1,3 proc. polskiego eksportuGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Rządowy program Go Africa, działa od dwóch lat. O jego efektach mówi prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Sławomir Majman./Karolina Mózgowiec /Naczelna Redakcja Gospodarcza PR SA/.
Czytaj także

– W krajach objętych tym programem mamy bardzo poważny wzrost eksportu, sięgający 40 -50 procent, mówi Majman. Wyjaśnia, że bardzo wiele polskich firm z powodu kryzysu w Europie szuka nowych rynków zbytu, dusi się na starym kontynencie.

A mamy co zaoferować. Jak wyjaśnia, popyt w Afryce dotyczy tych produktów, których wytwarzamy bardzo dużo – czyli materiałów budowlanych, urządzeń służących budowie infrastruktury i cały kompleks spożywczy.

Jak dodaje dyrektor handlowy Ursusa  Wojciech Zachorowski, kraje afrykańskie są też zainteresowane naszymi ciągnikami. – Podpisaliśmy kontrakt z Etiopią na 3 tys. sztuk ciągników, wart 100 mln dolarów, myślimy o Senegalu, Ghanie i Republice Południowej Afryki – mówi Zachorowski.

Tyle, że jak mówi dyrektor ds. rynku afrykańskiego w firmie Navimor, Andrzej Łupiński, trzeba się spieszyć. – Cały świat jest już w Afryce i trwa tam mocny wyścig – mówi.

W tym roku w ramach programu Go Africa będą prowadzone działania na rzecz zwiększenia obecności naszych firm w Angoli, Etiopii, Tanzanii i w niektórych krajach Afryki Północnej.

Karolina Mózgowiec, jk

/