Piotr Soroczyński główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych obawia się, że zaakceptowanie niemieckiego pomysłu na wyznaczenie płacy minimalnej w zagranicznych firmach transportowych byłoby niebezpiecznym precedensem na europejskim rynku pracy. - W tej sytuacji nie wolno dać się Niemcom zwariować. Ich prawo próbować, a nasze się nie dać. Bo co będzie dalej? Czy Niemcy powiedzą, że wszystkie towary i uslugi, które są kierowane na ich rynek mają także być wykonywane z takim reżimem płacy minimalnej. W takim razie co zrobią niemieccy przedsiębuiorcy, którzy zlecają dużo prac w Chinach, gdzie płaca minimalna jest znacznie niższa od naszej – uważa gość.
Piotr Soroczyński główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (PR24) o niemieckiej płacy minimalnej
Niemcy łamią prawo UE
Zdaniem Rafała Antczaka wiceprezesa firmy doradczej Deloitte Niemcy nie mogą wprowadzić płacy minimalnej dla zagranicznych firm transportowych, bo w ten sposób łamią unijne prawo. - Mamy wolny rynek towarów, usług, pracowników, na tym polega Unia Europejska. Nie można wprowadzac takich przepisow, które wyłaczają działaność firm z innego kraju unijnego na rodzimym rynku. To są działania protekcjonalistyczne – uważa rozmówca.
Rafał Antczak wiceprezes firmy doradczej Deloitte (PR24) o zasadach UE
Osłabianie naszej gospodarki nie opłaca się
Krzysztof Sobczak Redaktor naczelny Wolters Kluwer uważa, że nie jest w interesie gospodarki niemieckiej osłabianie polskich firm, których jedną z największych przewag konkurencyjnych są niskie koszty pracy. - Duża część niemieckiej klasy politycznej i ekonomicznej wie, że w interesie Niemiec nie jest osłabianie takich krajów jak Polska. Oni większą premię mają z tego, że rośniemy, niż z gdy nasza gospodarka ma kłopoty – mówi specjalista.
Krzysztof Sobczak Redaktor naczelny Wolters Kluwer (PR24) o interesach Niemiec
Ustawa o płacy minimalnej w Niemczech obowiązuje od początku roku. Stawka za godzinę pracy wynosi 8,5 euro. Zdaniem władz w Berlinie ta płaca minimalna obowiązuje także pracowników zagranicznych firm transportowych, których pojazdy poruszają się po niemieckich drogach. Działanie przepisów o stawce minimalnej dla zagranicznych firm transportowych zawieszono do czasu zajęcia stanowiska w tej sprawie przez Komisję Europejską.
Robert Lidke, abo