Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 28.05.2015

Lotnisko Katowice: nowa droga startowa dla samolotów

Pierwszy rejsowy samolot wystartował w czwartek rano po godz. 6 z nowej drogi startowej międzynarodowego portu lotniczego Katowice. Nowa droga o długości 3200 metrów ma dać lotnisku nowe możliwości rozwoju, m.in. w kierunku lotów transatlantyckich i ciężkiego cargo.

Budowa drogi - równoległej do starej, lecz przesuniętej o blisko 200 m na północ - trwała od początku 2013 r. do listopada ub. roku (choć cały proces przygotowania i realizacji inwestycji zajął siedem lat). Betonowa droga ma 3200 m długości (a więc jest dłuższa o 400 m od dotychczasowej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m) i 45 metrów szerokości (plus po 7,5 m poboczy z każdej strony).

Takie parametry - wraz z odpowiednią infrastrukturą - umożliwiają obsługę największych współczesnych statków powietrznym z pełnym obciążeniem. - Mam nadzieję, że w przyszłości będziemy z tego lotniska latali na coraz dalsze destynacje, do Ameryki Północnej, może do Ameryki Łacińskiej - zaznaczył Tomasik.

Przeniesienie ruchu na nową drogę startową

Przeniesienie ruchu z dotychczasowej na nową drogę startową rozpoczęło się w nocy ze środy na czwartek. Najpierw między godziną 1, a 6 starą drogę zamknięto dla ruchu lotniczego - na czas prac związanych z dostosowaniem istniejącej części pola manewrowego. Między godziną 6, a 7 lotnisko otwarto - tylko dla samolotów startujących. Od godziny 7 do 14 nastąpi kolejna przerwa. Po godz. 14 zaplanowano pierwsze lądowanie.

Jak wyjaśnił dyrektor ds. inwestycji GTL Bartosz Bednarczyk, do godz. 6 na lotnisku wykonano łącznie ok. stu czynności związanych m.in. z usuwaniem starych oznaczeń, zakrywaniem starych znaków pionowych i oświetlenia, malowaniem nowych linii czy czyszczeniem nowej drogi startowej. W kolejnej przerwie, do godz. 14 zostanie wykonana jeszcze podobna liczba czynności.

W czasie przerw związanych samoloty mające planowo lądować w Katowice Airport są przekierowywane na inne, pobliskie lotniska.

Jako pierwszy z nowej drogi startowej wystartował o godz. 6.10 samolot linii Wizzair do Londynu-Luton. Kolejno startowały potem rejs Lufthansy do Frankfurtu i czarter Small Planet do Hurghady. Pierwszy na nowej drodze ma wylądować po godz. 14. rejs linii Germanwings z Duesseldorfu. Ostatnim samolotem lądującym na starej drodze był o godz. 0.36 rejs Wizzaira z Doncaster.

Świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne

Nowa droga została wyposażona m.in. w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym - po przeprowadzeniu jeszcze pewnych inwestycji - samoloty będą mogły lądować przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m.

Umożliwi to system ILS II kategorii, który powinien stać się dostępny w 2016 r. Do tego czasu na lotnisku działał będzie obecny ILS I kategorii, który umożliwia lądowania przy widzialności poziomej wzdłuż drogi startowej 550 m i pionowej (czyli podstawie chmur) 60 m - na tzw. kierunku podstawowym, czyli od strony Siewierza.

Po uruchomieniu nowej drogi startowej dotychczas wykorzystywana zostanie przekształcona w drogę kołowania. Przedstawiciele lotniska akcentują, że stara droga nie mogłaby już spełniać długo swojej funkcji - niezależnie od jej niedostosowania do zmieniających się przepisów, od czasu do czasu trzeba było ją zamykać, aby specjalną techniką naprawiać uszkodzenia.

Dofinansowanie z UE

Wykonana przez firmę Budimex nowa droga startowa z pełną infrastrukturą kosztowała 157 mln zł. Było to jedno z dwóch zadań wykonanych w trakcie największej inwestycji w historii lotniska. Drugim była zakończona w 2013 r. rozbudowa płyt postojowych i modernizacja części dróg kołowania, która kosztowała 81 mln zł.

Oba te przedsięwzięcia wsparły środki UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wielkość dofinansowania to 107 mln zł, wobec ponad 267 mln zł całości kosztów brutto.

29 marca wszedł w życie letni rozkład lotów z Katowic, który przewiduje najwięcej połączeń w historii tego portu lotniczego. Uwzględnia on łącznie 95 kierunków, w tym 35 regularnych. Ta oferta ma pomóc w osiągnięciu w bieżącym roku liczby 3 mln odprawionych pasażerów (w ub. roku było to 2,7 mln osób).

Sprzyjać temu powinno też zakończenie w tym roku kilku innych inwestycji, które powinny podnieść jakość obsługi pasażerów i ułatwić funkcjonowanie liniom lotniczym. W czerwcu ma się zakończyć budowa nowej płyty do odladzania samolotów, a na początku wakacji pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego terminalu przylotowego - tzw. terminalu C.

W trzecim kwartale rozpocznie się rozbudowa hali odlotów w terminalu A (zostanie powiększona dwukrotnie - o powierzchnię uwolnioną po przeniesieniu obsługi przylotów do terminalu C). Równolegle nadal będzie trwała budowa nowego terminalu cargo, która powinna zakończyć się w drugim kwartale 2016 r.

PAP, awi