Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Filip Kołodziej 16.06.2015

Kolejowy Jedwabny Szlak, 300 pociągów rocznie - to plany PKP Cargo

Polskę i Chiny połączy kolej. PKP Cargo utworzą spółkę z chińczykami, która będzie się zajmować transportem kontenerów między tym krajem, a Europą.
Posłuchaj
  • O możliwościach jakie stwarza połączenie kolejowe z Chinami mówi rzecznik PKP Cargo Mirosław Kuk (IAR)
  • Kolej znacznie skraca czas dostawy mówi rzecznik PKP Cargo Mirosław Kuk (IAR)
  • O planach PKP Cargo opowiadał Mirosław Kuk z PKP Cargo /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

W planach jest rozbudowa tak zwanego suchego portu w Małaszewiczach na granicy białoruskiej. Umożliwi to obsługę 300 pociągów rocznie. Jak mówi rzecznik PKP Cargo Mirosław Kuk, transport kolejowy między Polską a Chinami to same zalety. Ma on duże znaczenie w przewożeniu takich ładunków, jak ubrania, czy elektronika. Jeżeli na rynek wchodzą nowości, producentom zależy, żeby trafiły one jak najszybciej do klienta.

Kolej do Chin to duży zysk

Transport kolejowy z Chin do Polski trwa maksymalnie 14 dni podczas, gdy czas transportu morskiego przekracza 35 dni. Początkowo przewoźnik chce obsługiwać 3 pociągi tygodniowo. Później ich liczba ma systematycznie rosnąć. Zyska na tym cała polska gospodarka. Zdaniem rzecznika PKP Cargo pierwsi na tej liście są polscy odbiorcy chińskich towarów, którzy otrzymają szybciej. Jest to też szansa dla naszych rodzimych eksporterów. są to nowe możliwości dla producentów żywności, która w Kraju Środka cieszy się dobrą opinią.

W tej chwili transport chińskich towarów do Europy jest zdominowany przez statki. Zaledwie 3,5 procent eksportu trafia do Unii za pośrednictwem kolei.