Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Filip Kołodziej 17.06.2015

Rozbudowa węzłów na autostradzie A4 Katowice - Kraków

Węzeł Mysłowice na bezpłatnym fragmencie drogi i węzeł Rudno w okolicach Alwerni – te dwa fragmenty autostrady A4, w niecałe dwa lata, spółka zarządzająca tym płatnym odcinkiem trasy - Stalexport Autostrada Małopolska

Umowa została podpisana z konsorcjum włoskiej i polskiej spółki Pavimental. Kwota, na którą opiewa porozumienie to 22 mln netto.

Prace rozpoczną się latem

Jak przekazał w środę rzecznik Stalexportu Autostrady Małopolskiej Rafał Czechowski, prace na węźle Mysłowice rozpoczną się w trzecim kwartale br., najprawdopodobniej jeszcze latem - termin ich wykonania przewidziano na 300 dni. Dwukrotnie dłużej ze względu na skalę robót potrwają prace na węźle Rudno. Spółka szacuje, że powinien być on gotowy zimą 2017 r.

Przez węzeł Mysłowice można obecnie przejechać tylko w czterech kierunkach: od Krakowa w stronę centrum Mysłowic, od centrum Mysłowic w stronę Katowic, z Katowic w stronę centrum Mysłowic oraz z centrum Mysłowic w stronę Krakowa. Rozbudowa pozwoli kierowcom przejechać także w pozostałych relacjach - z i do mysłowickiej dzielnicy Wesoła.

Węzeł będzie przejezdy we wszystkich kierunkach

Chociaż nie przewidziano budowy pełnych nowych łącznic, dzięki którym węzeł przybrałby formę tzw. podwójnej koniczyny, przejazd w pozostałych kierunkach stanie się możliwy dzięki rozbudowie istniejących połączeń oraz turbinowemu rondu, które ma powstać po północnej stronie węzła, na dwujezdniowej ul. Obrzeżnej Zachodniej (wiodącej od autostrady w stronę centrum Mysłowic). Skręt od Katowic w stronę Wesołej będzie możliwy dzięki skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną po południowej stronie autostrady.

Taki projekt rozbudowy węzła Mysłowice spotkał się z krytyką ze strony części lokalnej społeczności - m.in. na stronach internetowych lokalnych mediów i forach poświęconych infrastrukturze.

Jeden z padających tam argumentów wiąże się z przygotowywanym bezkolizyjnym połączeniem dwujezdniowej ul. Obrzeżnej Zachodniej w Mysłowicach z łączącą śląskie miasta bezkolizyjną Drogową Trasą Średnicową - w katowickiej dzielnicy Szopienice. Rondo lub światła między DTŚ i A4 znajdą się wówczas tylko na przebudowanym węźle autostrady. Przypominany jest również fakt, że kiedyś węzeł istniał już w formie podwójnej koniczyny, część łącznic zamknięto jednak uzasadniając to m.in. ich złym wyprofilowaniem.

W Rudnie powstanie rondo

Drugi z rozbudowywanych przez Stalexport Autostradę Małopolską węzłów znajduje się w Rudnie (Małopolskie). Obecnie zjazd i wjazd istnieją tam tylko przy południowej jezdni autostrady. Teraz powstać mają podobne połączenia po północnej stronie A4 - wraz z rondem łączącym je z lokalną drogą.

Stalexport Autostrada Małopolska zarządza odcinkiem autostrady A4 na trasie Katowice-Kraków od 1997 r. Koncesja została wydana na 30 lat i wygasa w 2027 r.

W pierwszym kwartale br. ruch pojazdów na odcinku autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem wzrósł o prawie 6 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2014 r. - obecnie średnio w ciągu doby trasę pokonuje ponad 32 tys. samochodów.

PAP, fko