Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 11.07.2015

Polscy Millenialsi nie cierpią szefa durnia, nadgodzin i niskich płac

Boomersi, pokolenie X i millenialsi, czyli pokolenie Y - oczekiwania tych trzech generacji w obszarze równowagi między pracą a życiem osobistym przeanalizowała firma EY. Z raportu wynika, że na rynku pracy do głosu coraz bardziej dochodzą nie mierni, bierni i ulegli, ale potrafiący walczyć nie tylko o swój awans ale o życie swoje i własnych rodzin. Pokolenie starych szefów albo to uwzględni w swoich planach, albo wypadnie z gry.
Posłuchaj
  • Dlaczego starsze pokolenie szefów musi zacząć brać pod uwagę millenialsów, czyli nowe pokolenie pracowników, tłumaczy w Polskim Radiu 24 Anna Woźniak, Menedżer ds. Rekrutacji i Employer Brandingu w EY Polska./Elżbieta Szczerbak, naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

 Jak prognozują eksperci, do 2025 roku 75% pracowników na świecie będą stanowili przedstawiciele millenialsów. – To pokolenie Y, obecnych 18-33-latków, które jest bardzo skoncentrowane na pracy, ale stawia równocześnie na elastyczne warunki zatrudnienia. Jest też skłonne do podejmowania trudnych decyzji i poświęceń, żeby lepiej zrównoważyć życie osobiste i pracę -podkreśla Anna Woźniak, Menedżer ds. Rekrutacji i Employer Brandingu w EY Polska.

Co różni pokolenie X od pokolenia Y

-Osoby pokolenia X były nastawione na cel. Liczyła się przede wszystkim praca, osiągnięcie efektu. Charakteryzowało ich również duże zaangażowanie w realizację zadań i oczekiwania  również dużego awansu. Pokolenie Y natomiast jest nastawione na to, by utrzymać równowagę pomiędzy życiem osobistym i pracą.

Janet Yellen: Fed zaczyna rozumieć millenialsów (napisy)

Źr. CNN Newsource/x-news

Millenialsi mają jednak coraz trudniej

Jednocześnie, jak wynika z badania EY,  zdaniem 33% badanych ogółem, i 35% millenialsów, utrzymanie takiej równowagi między życiem osobistym a pracą w ciągu ostatnich 5 lat stało się trudniejsze. Blisko połowa ankietowanych uważa, że wynika to z faktu, że w tym czasie wynagrodzenie wzrosło nie tak bardzo jak wydatki. 48% badanych zadeklarowało, że równocześnie zwiększył się zakres ich obowiązków zawodowych. Pozostałe powody to: wzrost liczby obowiązków domowych (39%), i większa liczba godzin w pracy (36%).

Millenials chce być doceniony, ale nie kosztem życia swojego i rodziny

– Równowaga to duże wyzwanie -podkreśla Anna Woźniak.  –  Trzeba zwrócić uwagę, że osoby młode muszą czuć się zaangażowane w pracę i docenione. Dla nich ważna jest samorealizacja, że to co robią wpływa na ich rozwój. Uzyskanie pełnej równowagi jest trudne, ale w dłuższej perspektywie możliwe – mówi ekspertka.

Co ciekawe, 2/3 ankietowanych zadeklarowało, że byłoby skłonnych do zmiany miejsca pracy albo przeniesienia do innego oddziału firmy aby być bliżej rodziny.

Millenials nie boi się zmieniać pracy

Millenialsi, czyli pokolenie Y są bardziej elastyczni i częściej też zmieniają pracę z powodu zmian w gospodarce. Raport EY pokazuje, że coraz więcej osób podejmuje świadome decyzje obserwując to co dzieje się na rynku i w gospodarce. W ciągu ostatnich 5 lat około 1/3 badanych zmieniła pracę z tego powodu. Najbardziej skłonni do tego byli właśnie przedstawiciele millenialsów, bo aż 37%.

Millenials nie cierpi szefa durnia, nadgodzin i niskich płac

Wśród głównych przyczyn odejścia z pracy, ankietowani wskazali niski wzrost płac (76%), brak szans na awans (74%), nadgodziny (71%), brak atmosfery sprzyjającej pracy w grupach (71%) a także przełożonego, który nie pozwala na elastyczne warunki pracy (69%).

Coraz częściej pracodawca musi nadrabiać zaległości wobec swoich pracowników

Eksperci EY podkreślają też, że pracodawcy często nie nadążają za wzrostem kompetencji pracowników – nie potrafią wykorzystać ich doświadczenia i potencjału. A to będzie decydowało o tym, czy uda im się utrzymać wartościowych pracowników.

Millenials lubi kreatywność i niebanalne miejsca pracy

Nie mniej ważne będzie też tworzenie przyjaznych miejsc pracy. Nowych, otwartych przestrzeni, które pozwalają na integrację zespołu i budowanie społeczności a jednocześnie pracę indywidualną. Nowe pokolenia pracowników będą oczekiwały również od pracodawców bardziej kreatywnego podejścia.

Elżbieta Szczerbak