Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 03.09.2015

Lotnisko Chopina chce spółki z Modlinem

Właściciel lotniska Chopina chce przejąć to w Modlinie. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze w maju złożyło ofertę zakupu udziałowcom portu - czyli Agencji Mienia Wojskowego, marszałkowi województwa mazowieckiego i burmistrzowi Nowego Dworu Mazowieckiego. Na razie bez odzewu.
Posłuchaj
  • Dlaczego duopol lotnisk w Warszawie, czyli połączenie w jedną spółkę Lotniska im. Chopina z Modlinem ma sens ekonomiczny, mówi w radiowej Jedynce Dominik Sipiński z centrum analitycznego Polityka Insight./Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Tymczasem, jak przekonuje Dominik Sipiński z centrum analitycznego Polityka Insight, stworzenie duoportu w Warszawie do dobry pomysł i jest on uzasadniony ekonomicznie.

Połączenie lotnisk w jedną spółkę ma sens ekonomiczny

̶ Jedna spółka dla dwóch lotnisk funkcjonuje w większości miast z dwoma lotniskami – w Berlinie, Rzymie, Mediolanie, Paryżu. Jedynym wyjątkiem w Europie jest Londyn – mówi ekspert.

Dodaje, że ma to bardzo duży sens ekonomiczny, gdyż taka spółka funkcjonuje zdecydowanie taniej. Może np. negocjować wspólnie zakup energii elektrycznej. Do tego może wspólnie ustalać opłaty lotniskowe. Warto też wspomnieć o redukcjach kosztów związanych z funkcjonowaniem dwóch zarządów lotnisk

Z Modlina lata tylko jeden regularny przewoźnik, Ryanair. Poza tym z portem współpracuje trzech organizatorów wyjazdów zagranicznych. Jednocześnie przepustowość lotniska Chopina i możliwości jego dalszej rozbudowy są ograniczone.

Karolina Mózgowiec, jk