Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 23.10.2015

Płaca minimalna: KE ma pomysł na zakończenie sporu z Niemcami

Jest pomysł na zakończenie sporu z Niemcami w sprawie płacy minimalnej. Propozycja padła podczas niedawnych negocjacji przedstawicieli Komisji Europejskiej z władzami w Berlinie.

Do tej pory Niemcy obstawały przy swoim i broniły przepisów, które obejmują również zagranicznych kierowców ciężarówek, w tym polskich. Komisja Europejska uważa natomiast, że naruszają one unijne prawo.

Negocjacje trwają od lipca

Od lipca, kiedy niemiecki rząd przysłał wyjaśnienia w sprawie płacy minimalnej, trwają negocjacje na linii Berlin-Bruksela.

Komisja uznała za niedopuszczalną propozycję, by ustalić największą liczbę kilometrów, które kierowcy ciężarówek mogliby przejechać i nie zostaliby objęci przepisami o płacy minimalnej. Bruksela zaproponowała natomiast, by zamiast kilometrów wyznaczyć liczbę dni w miesiącu dla kierowców ciężarówek przebywających na terenie Niemiec. Mówi się, że każdy pobyt dłuższy niż 8 dni, oznaczałby objęcie przepisami o płacy minimalnej. Według urzędników w Komisji, to byłoby lepsze rozwiązanie dla większości polskich kierowców ciężarówek, którzy nie przybywają dłużej na terenie Niemiec.

"Do porozumienia z Berlinem jeszcze daleko"

- Do porozumienia z Berlinem jeszcze daleko - zastrzegają unijni urzędnicy, ale dodają, że jest postęp, bo negocjacje dotyczą najnowszej propozycji.

Maria Wasiak: niemiecka płaca minimalna ma zły wpływ na konkurencyjność:

Źródło: TVN24/x-news

Komisja Europejska prowadzi sprawę od stycznia tego roku

W połowie maja Bruksela rozpoczęła procedurę przeciwko Niemcom o naruszenie unijnego prawa za przepisy, które godzą m.in. w polskich przewoźników.

W styczniu, po interwencji Polski i kilku innych krajów, Komisja Europejska zwróciła się do Niemiec o wyjaśnienia w sprawie nowych przepisów o płacy minimalnej, z których wynika, że także zagraniczni kierowcy ciężarówek przejeżdżający przez Niemcy tranzytem mają otrzymywać minimalne wynagrodzenie w wysokości 8,5 euro za godzinę. W Polskę, która ma drugą największą flotę samochodów ciężarowych w całej UE, taka interpretacja niemieckich przepisów uderza szczególnie mocno.

Na czas wyjaśnienia sporu Niemcy zawiesili stosowanie przepisów

Na czas wyjaśnienia sporu z Komisją, Berlin zawiesił stosowanie kontrowersyjnych przepisów o płacy minimalnej wobec kierowców przejeżdżających przez Niemcy tranzytem. Unijni urzędnicy przyznają nieoficjalnie, że nie spodziewają się, iż w najbliższym czasie Niemcy przywrócą stosowanie tych regulacji.

IAR/PAP, awi