Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wiśniewska 21.12.2015

UOKiK: w czasie świątecznych zakupów nie traćmy głowy

Gorączka przedświątecznych zakupów trwa. Kupujemy szybko i dużo, często nie zwracając uwagi na czyhające na nas pułapki. Na co zwracać uwagę, by święta nie stały dla nas koszmarem?
Posłuchaj
  • Maciej Chmielowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: nasze świąteczne zakupy powinny być przemyślane (IAR)
  • Maciej Chmielowski z UOKiK zwraca uwagę na promocyjne pułapki (IAR)
  • Maciej Chmielowski z UOKiK: klienci mają prawo do reklamacji wadliwego towaru (IAR)
Czytaj także

Maciej Chmielowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by dobrze się zastanowić, czy rzecz, którą chcemy kupić, jest nam na pewno potrzebna. Przypomina, że prawo nie przewiduje możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru.

- To zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma przepisu, który mówi o tym, że sprzedawca powinien przyjąć pełnowartościowy towar. Dlatego nasze zakupy powinny być przemyślane - mówi ekspert.

Promocyjne pułapki

Zwraca też uwagę na promocyjne pułapki czyhające na klientów. Radzi, by dobrze przyjrzeć się cenom i terminom ważności poszczególnych produktów.

Prawo do reklamacji wadliwego towaru

Maciej Chmielowski przypomina, że klienci mają prawo do reklamacji wadliwego towaru. Towar możemy reklamować w ciągu dwóch lat od jego zakupu. Możemy domagać się wymiany towaru, naprawy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeżeli ta wada jest istotna. Mamy na to dwa lata.

Składając reklamację, powinniśmy przedstawić dowód zakupu. Oprócz paragonu mogą nim być potwierdzenie płatności kartą czy przelewem lub poświadczenie osoby, która była świadkiem zakupu.

IAR, awi