Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 18.02.2016

GUS: w lutym poprawiły się nastroje konsumenckie

Poprawa nastrojów konsumenckich dotyczy zwłaszcza oceny przyszłej sytuacji jeśli chodzi o bezrobocie, oszczędzanie, sytuację ekonomiczną kraju i gospodarstw domowych.

W lutym 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, poprawiły się nastroje konsumenckie - podał w czwartek Główny Urząd Statystyczny.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,2 - napisał GUS w komunikacie.

Lepsze oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej Polski i jej finansów

Wśród składowych wskaźnika poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej kraju (w obu przypadkach nastąpił wzrost o 1,7 p. proc.), a także obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,2 p. proc.). Nieco gorsze były oceny dotyczące obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek odpowiednio o 0,5 i 0,2 p. proc.).

W porównaniu do lutego 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,4 p. proc.

Poprawiają się nastroje konsumenckie dotyczące najbliższych miesięcy

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,2.

Rosną nadzieje dotyczące przyszłego bezrobocia, oszczędzania i sytuacji gospodarstw domowych

Dla wszystkich składowych wskaźnika odnotowano wyższe wartości. Największy wzrost wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 4,3 i 3,1 p. proc.). Oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wzrosły o 1,7 p. proc.

W porównaniu do lutego 2015 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 13,5 p. proc.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (BWUK i WWUK) mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

PAP, jk