Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 20.03.2016

Otwarcie DTŚ w Gliwicach: kluczowa trasa dla Śląska gotowa

Ostatni, zachodni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej otwarto w sobotę w Gliwicach. Wydarzenia z tym związane potrwają dwa dni.

- Fakt, że oddajemy do użytku DTŚ dowodzi, że tak naprawdę mamy metropolię, nawet jeśli procedury prawne nad ustawą metropolitalną jeszcze trwają. Dzięki wspólnym działaniom miast i województwa, mimo trudności, zdołaliśmy zakończyć tę inwestycję. To droga, która łączy śląskie miasta, która ułatwia życie ich mieszkańcom - powiedział podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Koniec trwającej ponad 30 lat budowy

Trasa w centrum Gliwic zostanie otwarta dla kierowców nocą z niedzieli na poniedziałek. Jej udostępnienie oznacza koniec trwającej ponad 30 lat budowy głównej arterii skupiającej ruch aglomeracyjny między śląskimi miastami - od Katowic po Gliwice. Od 1999 r. samorząd województwa na mocy umowy z miastami koordynował budowę tej wcześniejszej inwestycji centralnej.

W weekend otwierany jest, budowany od wiosny 2013 r., liczący ponad 5 km, fragment trasy w centrum Gliwic. Z dotychczasowym układem drogowym miasta łączy go siedem węzłów i cztery skrzyżowania z tzw. prawoskrętami. Zanim nocą z 20 na 21 marca we wszystkich tych miejscach zdjęte zostaną dotychczasowe bariery, inwestycję przez weekend będą oglądali mieszkańcy.

Nowy odcinek średnicówki ma 5,6 km długości

Otwierany odcinek średnicówki ma 5,6 km długości. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni) prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.

Na całej długości odcinek G2 przebiega bezkolizyjnie i według danych spółki DTŚ SA skraca czas przejazdu o około 65 proc. Wartość kontraktowa robót na odcinku G2 wyniosła według umowy podstawowej 747,1 mln zł brutto. Całkowita wartość tego kontraktu sięgnęła 761 mln zł brutto.

Według prezesa DTŚ SA w latach 1993-2012 Ireneusza Maszczyka, który pracował przy przygotowaniach i koordynacji poszczególnych budowach trasy Katowice-Gliwice od 1982 r., przebieg trasy w centrum Gliwic jest najlepszy z możliwych – wykorzystano istniejący w tym miejscu od początku XIX w. do 1936 r. szlak komunikacyjny – Kanał Kłodnicki.

Ponieważ w poprzek starego Kanału Kłodnickiego przebiega całe odwodnienie do rzeki Kłodnicy z północnych rejonów miasta, a wzdłuż niego prowadziły dwa główne kolektory zasilające miasto w ciepło, przed rozpoczęciem budowy trasy trzeba było m.in. przełożyć i przebudować te instalacje.

Wykorzystano blisko 81 kilometrów rur i kabli

Łącznie przy przebudowie sieci wodociągowej, deszczowej, gazowej, cieplnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz kanalizacji ogólnospławnej i sanitarnej wykorzystano blisko 81 kilometrów rur i kabli, a także ponad 48 km światłowodów. Instalacja odwodnieniowa tego odcinka i kanalizacja deszczowa liczą po ponad 20 km rur i korytek.

Spółka Tauron Dystrybucja podała, że moc potrzebna do zasilenia nowoprzyłączonych obiektów sięga 2 megawatów. Energetycy zbudowali m.in. 5 nowych stacji transformatorowych, położyli 6,5 km kabli średniego napięcia i 1,2 km kabli niskiego napięcia. Przebudowali jedną linię wysokiego napięcia 110kV, prawie 19 km kabli średnich napięć, 4,2 km kabli niskich napięć i wiele innej infrastruktury.

Powstało czternaście obiektów inżynierskich

Na całym odcinku powstało czternaście obiektów inżynierskich – jedna kładka technologiczna, trzy kładki dla pieszych, osiem wiaduktów i mostów oraz dwa największe obiekty: zbudowany w technologii ścian szczelinowych tunel o długości 493 m pod ul. Zwycięstwa i Dworcową oraz most o długości 552 m nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi.

Dotąd dostępny był liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

PAP, awi