Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 25.03.2016

Jak zwiększyć efektywność pracowników? Dać im swobodę

Polacy są jednym z najbardziej pracowitych narodów, wynika z danych Eurostatu. Pracujemy długo i ciężko, ale czy efektywnie?
Posłuchaj
  • O starej prawdzie, że pracownik wypoczęty, to pracownik bardziej efektywny, mówił w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki Bartosz Kalinowski, dyrektor zarządzający w Skanska Residential Development Poland (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Jak mówi Bartosz Kalinowski, dyrektor zarządzający w Skanska Residential Development Poland, nieraz okazuje się, że pracownik, który nie jest poddawany ostremu rygorowi, ma większą swobodę w podejmowaniu decyzji, pracuje lepiej.

- To wszystko zależy oczywiście od profilu działalności firmy i stanowiska, jakie zajmuje dany pracownik. Sprawdza się to w firmach, w których ludzie są podstawowym kapitałem, zasobem, gdzie niezwykle istotne jest, żeby pracownicy byli zadowoleni, mieli satysfakcję z pracy, gdyż wówczas są bardziej kreatywni i produktywni – podkreśla gość radiowej Jedynki.

Nieraz wymagana dyscyplina

Są jednak również miejsca pracy, które wymagają tego, by przestrzegać bardzo ściśle dyscypliny, pewnych reguł.

- Są stanowiska, na których nie ma wiele przestrzeni na dowolność. Natomiast tam, gdzie możemy sobie na nią pozwolić, to zachęcam, abyśmy to robili – dodaje Bartosz Kalinowski.

Zasada work life balance

Ekspert zwraca również uwagę na różnice w podejściu do pracowników w Polsce, a w innych krajach.

- Podstawowa różnica pomiędzy podejściem w Polsce, a np. w krajach skandynawskich to tzw. work life balance, czyli równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. W tamtych krajach to jest niezwykle istotne i pracodawca dba o to, żeby pracownicy odpowiednią ilość czasu spędzali również poza pracą – mówi Bartosz Kalinowski.

W Polsce też zmienia się na lepsze

Jak dodaje ekspert, również w Polsce widać, że zmiany idą w tym kierunku.

- Wiele firm stara się wprowadzać odpowiednie warunki ku temu, aby ludzie mieli możliwość skorzystania, jeśli tylko chcą, z tej równowagi – mówi Bartosz Kalinowski. – W naszej firmie wprowadziliśmy elastyczny czas pracy. Nie mierzymy też tego czasu pracy, nie rejestrujemy go. Pracujemy zadaniowo i dajemy pracownikom dowolność, kiedy i w jaki sposób realizują oni swoje zadania. Oczywiście staramy się ustalać terminy końcowe – dodaje.

To podoba się pracownikom, zaznacza ekspert, którzy sami planują swoją pracę, swoje zadania i mogą połączyć je z innymi obowiązkami pozasłużbowymi.

Wszystkie badania potwierdzają, że pracownik zmęczony i zestresowany wykonuje powierzone mu zadania gorzej i o tym każdy pracodawca powinien pamiętać.

Elżbieta Mamos, awi