Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Borys 04.05.2016

Zakłady Mercedes-Benz w Polsce. Mateusz Morawiecki: nasz udział w inwestycji - do uzgodnienia

Niemiecki koncern motoryzacyjny Daimler poinformował w środę, że planuje wybudowanie w Polsce fabryki silników. Ma ona powstać w Jaworze, na zachód od Wrocławia. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na rok 2019.
Posłuchaj
  • Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Sławomir Majman, powiedział IAR, że decyzja ta jest skutkiem wielomiesięcznych negocjacji. Do ustalenia pozostały jeszcze pewne szczegóły. Sławomir Majman podkreślił, że inwestycja ta będzie miała duże znaczenie dla polskiej gospodarki
  • Prezes PAIiIZ dodał, że budowa zakładów w Jaworze będzie miała duże znaczenie społeczne
  • Rafał Bochenek cieszy się z decyzji koncernu Daimler, właściciela marki Mercedes-Benz, o ulokowaniu w Jaworze na Dolnym Śląsku zakładów produkcji silników. To dowód, że w naszym kraju są dobre warunki do takich inwestycji - powiedział rzecznik rządu./IAR/.
  • Minister rozwoju Mateusz Morawiecki ocenia, że zakłady produkcji silników dla Mercedesa, które powstaną w Polsce, to inwestycja spójna z planem odpowiedzialnego rozwoju Polski./IAR/.
Czytaj także

Realizacja tych planów zależy jednak - jak zaznaczył Daimler - od "warunków ramowych", m.in. od pomocy publicznej, na którą liczy koncern.

W nowej fabryce mają być produkowane czterocylindrowe silniki benzynowe i dieslowskie. Na pierwszym etapie przewidziano inwestycje w wysokości 500 milionów euro. Agencja dpa odnotowuje, że rzecznik Daimlera nie potrafił jeszcze powiedzieć, ile miejsc pracy zapewni fabryka w Jaworze.

Morawiecki: polski udział w inwestycji Mercedesa – do uzgodnienia

̶  Polski udział w inwestycji Mercedesa jest jeszcze „kwestią ostatecznych uzgodnień” - poinformował podczas briefingu w środę wicepremier Mateusz Morawiecki.

Dodał, że nie jest to kwota „znacząca” w porównaniu do skali tej inwestycji.

̶  Cieszę się, że ta decyzja zapadła. Mercedes, to jest marka sama w sobie, bardzo znana, bardzo wysokiej jakości. (…) Można sobie wyobrazić, że troszeczkę zmieniamy kierunek – do tej pory przez 25 lat stare samochody z Niemiec wjeżdżały do Polski, a teraz z Polski do Niemiec będą wyjeżdżały nowe silniki. Ogromny sukces – powiedział.

Dodał, że w każdej tego typu inwestycji pojawia się taki element, jak wsparcie państwa.

Mercedes w specjalnej strefie nie zapłaci podatku

̶  Może dotyczyć np. braku opodatkowania w przypadku specjalnej strefy ekonomicznej i to tutaj będzie miało miejsce – powiedział.

Dla Mercedesa bardzo ważna była kadra

Dodał, że pomoc publiczna nie była jednak tym elementem, którym Polska konkurowała z innymi krajami o inwestycję. „Konkurowaliśmy wykwalifikowaną kadrą, naszymi obietnicami dotyczącymi szkolnictwa zawodowego. Krótko mówiąc ludzie są najważniejsi, również dla takiego inwestora, jak Mercedes” – zaznaczył.

Polski udział w niemieckiej inwestycji jest jeszcze do uzgodnienia

Podkreślił, że Polski udział w tej inwestycji jest jeszcze „kwestią ostatecznych uzgodnień”. „Nie jest to kwota jakaś znacząca w porównaniu do skali tej inwestycji, gdzie w pierwszej fazie ma ona wynieść kilkaset mln euro, w drugiej i trzeciej fazie – jeśli one by nastąpiły – jeszcze kolejne kilkaset mln euro” – powiedział.

"Inwestycja Daimlera świadczy o dobrej kondycji polskiej gospodark"

Decyzja o ulokowaniu w naszym kraju fabryki silników samochodowych nowej generacji potwierdza otwartość Polski na inwestycje zagraniczne. Dobrze świadczy też o kondycji polskiej gospodarki, dlatego będziemy konsekwentnie realizować Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, który pozwoli stworzyć warunki zachęcające inwestorów do kolejnych tego typu przedsięwzięć - wskazuje w komunikacie resortu rozwoju wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Jego zdaniem zapowiadana inwestycja to "dobry projekt inwestycyjny marki premium", który opiera się na wysoko zaawansowanej technologii. "Na takich przedsięwzięciach nam zależy i będziemy pracować nad tym, aby było ich jak najwięcej. Mam nadzieję, że ta inwestycja będzie katalizatorem następnych dobrych przedsięwzięć, które zwiększają innowacyjność i konkurencyjność polskiej gospodarki" – zaznaczył wicepremier.

Wyraził przekonanie, że ta inwestycja wzmocni polsko-niemiecką współpracę gospodarczą.

Resort podkreślił, że zamiarem inwestora jest długofalowa współpraca, a nowa fabryka jest jednym z elementów realizacji planu Daimlera odzyskania pierwszego miejsca w rankingu producentów samochodów luksusowych. Ministerstwo zapewnia, że w nowej fabryce produkowane będą najnowocześniejsze silniki benzynowe i wysokoprężne spełniające najwyższe wymogi środowiskowe.

Rzecznik rządu o niemieckiej inwestycji

Rzecznik rządu Rafał Bochenek podczas środowej konferencji prasowej w Sejmie wyraził zadowolenie, że "bardzo poważna niemiecka firma zdecydowała się zainwestować duże środki finansowe na naszym kraju". "To świadczy o tym, że Polska tworzy korzystne uwarunkowania gospodarcze dla tego typu firm" - stwierdził.

Zatrudnienie może naleźć 1,5 tys. osób

W końcu kwietnia dziennik "Rzeczpospolita" pisał, że Daimler zdecydował już, że w Jaworze wybuduje fabrykę silników dla Mercedes Benz Manufacturing (MBM) wchodzącego w skład Daimlera. Według prasy na nową fabrykę Niemcy mieliby wydać 800 mln euro, a zatrudnienie może tam znaleźć 1,5 tys. osób.

Duża konkurencja

O inwestycję Polska rywalizowała między innymi z Węgrami. Fabryka powstanie w Jaworze. Właścicielem marki Mercedes-Benz jest koncern Daimler AG.

Wielu zainteresowanych inwestorów

W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.

Porażka z Jaguarem

W 2015 r. wybudowaniem fabryki na terenie DSAG-S3 Jawor zainteresowana była indyjska grupa TATA produkująca brytyjskie marki samochodów Jaguar i Land Rover. Polska przegrała rywalizację o inwestycję wartą około miliarda funtów ze Słowacją. Ówczesny wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówił wtedy, że oczekiwania inwestora dotyczące pomocy publicznej dla tej inwestycji były zbyt wygórowane.

Wygraliśmy również z Chinami

Dpa zwraca uwagę, że w marcu pojawiły się doniesienia, iż Daimler planuje wybudowanie do 2020 roku w Europie nowej fabryki samochodów osobowych. - Do końca tego roku chcemy podjąć decyzję w tej sprawie - powiedział wtedy szef produkcji Mercedesa Markus Schaefer tygodnikowi "Automobilwoche". Dodał, że popyt zdecyduje, czy będą w tej fabryce produkowane pojazdy z napędem na przednie, czy na tylne koła.
W minionych latach często mówiono, że nowa fabryka Daimlera może powstać w Rosji. Schaefer zapowiadał też budowę fabryki silników w Chinach.

PAP/IAR, abo