Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 10.05.2016

Jest szansa na wznowienie eksportu polskiej wieprzowiny do Chin

Po wizycie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela w Państwie Środka, Polska liczy na uznanie przez stronę chińską zasady tak zwanej regionalizacji czyli dopuszczenia importu mięsa wieprzowego z tych obszarów Polski, na których nie stwierdzono wystąpienia Afrykańskiego Pomoru Świń.
Posłuchaj
  • O szansach na wznowienie eksportu do Chin polskiej wieprzowiny, mówi Prezes Agencji Rynku Rolnego, Łukasz Hołubowski./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Nasza misja gospodarcza przebywała w Chinach od drugiego do szóstego maja. Ministrowi rolnictwa  towarzyszył między innymi prezes Agencji Rynku Rolnego Łukasz Hołubowski, który uważa, że  podjęcie rozmów daje szansę na rozwiązanie  problemu. Wieprzowina, jak podkreśla, jest naszym produktem strategicznym na rynku wewnętrznym, a także na rynku europejskim i światowym.

Podjęcie oficjalnych rozmów z rządem chińskim, to realizacja pewnej strategii, która ma na celu ułatwienie i zwiększenie możliwości eksportu na rynek chiński. Chodzi też o uznanie przez stronę chińską zasady regionalizacji, która  jest już akceptowana przez wiele innych krajów, do których  dzięki temu możliwy jest eksport polskiej wieprzowiny. 

Wizyta w Chinach była okazją do przedstawienia w przekonujący sposób, że Polska stosuje skuteczne środki mające zapobiegać występowaniu ASF na swoim terytorium.

̶  Poprzez zintensyfikowane działania naszych służb i ministra rolnictwa, jesteśmy w stanie przedstawić dowody na to,że ASF w Polsce już nie występuje. Możemy zaprezentować wiarygodne dane jak zapobiegamy występowaniu tej choroby na terenie naszego kraju - podkreśla  Łukasz  Hołubowski.

Chińczycy bardzo  restrykcyjnie podchodzą do kwestii weterynaryjnych i fitosanitarnych. Dowodem na to są starania polskich przetwórców mleka o dopuszczenie na rynek  Państwa Środka. Trwało to kilka lat. Poszczególne firmy musiały przyjmować u siebie, w Polsce chińskich kontrolerów. Jednak przetwórcy mleka odnieśli sukces.

̶  Dopuszczonych do Rynku Państwa Środka zostało kilkadziesiąt polskich firm, przypomina Łukasz Hołubowski. To wielki sukces, że obecnie polskie mleko i polskie produkty mleczne goszczą już na stołach w Chinach. Zdaniem prezesa Agencji Rynku Rolnego, są one rozpoznawalne dzięki swojej jakości. Należy mieć nadzieję, że ten sukces na rynku mleka, ale również na rynku drobiu, przyczyni się do rozwinięcia eksportu: wieprzowiny, wołowiny, a także owoców i warzyw. Polska stara się właśnie o rozwinięcie na dużą skalę eksportu  owoców do Chin, szczególnie jabłek.

̶  Trwają intensywne rozmowy pomiędzy rządem chińskim i polskim, mające na celu otwarcie chińskiego rynku na polskie jabłka -podkreśla  prezes ARR.

Łukasz Hołubowski  zwraca też uwagę na fakt, że starania o rozwinięcie eksportu żywności na chiński rynek podejmują wszystkie kraje unijne. Polska korzysta tu również z instytucjonalnej pomocy Brukseli.  Przykładem jest niedawna misja gospodarcza w Chinach, której przewodniczył unijny komisarz do spraw rolnictwa Phil Hogan. Komisarz  raz z dużą  delegacją, w której była Agnieszka Maliszewska -szefowa Polskiej Izby Mleka, a  także wielu innych polskich biznesmenów, wspierał starania całej Unii Europejskiej, aby rynek chiński otworzył się szerzej na produkty pochodzące z krajów Wspólnoty. Starania te pomagają nam w prowadzeniu dalszych rozmów ze stroną chińską i precyzowaniu zawieranych umów.

Polscy   producenci i eksporterzy mogą korzystać z Funduszy Promocji Żywności, których działalność nadzoruje Agencja  Rynku Rolnego. Zgromadzone na nich środki pomagają producentom uczestniczyć  w misjach handlowych, targach i szkoleniach. 

̶  Działania  w ramach Funduszy mają wyrabiać w konsumentach przekonanie, że polska żywność jest smaczna, bezpieczna i spełnia wszystkie standardy międzynarodowe, podkreśla prezes Agencji Rynku Rolnego.

W Polsce działa 9 Funduszy Promocji Żywności.

Dariusz Kwiatkowski