Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
wnp.pl
Jarosław Krawędkowski 04.06.2016

Koszyk cen: hipermarkety okopały się na swoich pozycjach

Jak wynika z monitoringu Koszyka cen dlahandlu.pl sieci okopały się na swoich pozycjach cenowych.

Trójkę liderów tworzą Auchan, Kaufland i Carrefour, którzy wyprzedzają konkurencję dyskontową: Netto, Biedronkę, Lidla i Aldiego oraz hipermarketową Tesco i E.Leclerc.

Coraz częściej, podobnie jak to ma miejsce wśród dyskontów, różnica cen między trzema najtańszymi hipermarketami sprowadza się do symbolicznej złotówki przy zakupach za ok. 240 zł, co oznacza, że sieci muszą zacząć stawiać na inne wyróżniki, aby zwabić klientów do swoich placówek.

A oto majowe zestawienie cen w 5 sieciach hipermarketów:

W ostatnim tygodniu Auchan proponował zakupy 50 produktów z Koszyka od 229,86 zł w Poznaniu do 247,10 zł w Lublinie. Miesiąc temu ceny w Auchan wahały się od 234,23 zł w Trójmieście do 244,13 zł w Warszawie. Dla Poznania oznacza to obniżkę cen o 6 zł, ale dla Lublina podwyżkę o 10 zł mdm.

W sklepach Kaufland w ostatni weekend 50 produktów można było kupić od 235,93 zł w Poznaniu do 242,73 zł w Warszawie. W kwietniu w sklepach Kaufland notowaliśmy ceny od 237,03 zł w Bydgoszczy do 243,59 zł we Wrocławiu. Oznacza to stabilizację cen mdm.

W Carrefour podobne zakupy kosztują obecnie od 241,60 zł na Górnym Śląsku do 243,32 zł w Warszawie. Podobny poziom cen, od 242,54 zł w Lublinie do 245,24 zł w Bydgoszczy, notowaliśmy w sklepach Carrefour także w kwietniu. Jednocześnie w maju hipermarket Carrefour był najtańszym sklepem w Lublinie.

W hipermarketach Tesco w ostatni weekend ceny oscylowały wokół 264,8 zł, co oznacza utrzymanie cen z poprzedniego miesiąca (264,3 zł).

Sieć E.Leclerc w zależności od miasta ma bardzo różne ceny: od 256,87 zł w Trójmieście do 293,45 zł w Bydgoszczy. Miesiąc temu w sklepach E.Leclerc notowaliśmy ceny od 250,86 zł w Trójmieście do 300,51 zł w Poznaniu. Dla Trójmiasta oznacza to podwyżkę o 6 zł, zaś dla Poznania obniżkę o 8 zł mdm.

Badanie Koszyk cen dlahandlu.pl prowadzone jest nieustannie od 7 lat. W 2013 roku Komisja Europejska uznała, że jest to "przykład dobrych praktyk na rynku porównywarek cenowych". Od początku 2014 roku monitoringi przeprowadzane są w terminach, znanych jedynie redakcji portalu. W przypadku braku towaru z listy cena uzupełniania jest przez średnią rynkową (cena z ostatniego miesiąca). Ceny przeliczone z większych i mniejszych gramatur do tej wskazanej w Koszyku cen.

Monitoring przeprowadzili ankieterzy dlahandlu.pl i taketask.pl w weekend 27-29 maja 2016 roku.