Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 28.06.2016

Afera Volkswagena: możliwe odszkodowania w Polsce

Odszkodowania dla właścicieli Volkswagena z wadliwym oprogramowaniem w Polsce jest także możliwe.
Posłuchaj
  • W Polsce jest ponad 140 tysięcy wadliwych samochodów, ale na razie do stowarzyszenia, które przygotowuje pozew zbiorowy dołączyło 600 osób - mówi Konrad Kacprzak ze Stowarzyszenia osób poszkodowanych przez spółki grupy Volkswagen AG./IAR/
  • Zgodnie z procedurą właściciele wadliwych aut powinni dostać powiadomienie o konieczności pojawienia się w serwisie, aby producent dokonał naprawy na własny koszt. Jednak mecenas Konrad Kacprzak ostrzega, że naprawa zmieni parametry samochodu./IAR/.
Czytaj także

W Polsce jest ponad 140 tysięcy wadliwych samochodów, ale na razie do stowarzyszenia które przygotowuje pozew zbiorowy dołączyło 600 osób. Mecenas Konrad Kacprzak ze Stowarzyszenia osób poszkodowanych przez spółki grupy Volkswagen AG mówi, że jego kancelaria będzie dążyła do podobnych odszkodowań, jakie zostaną wypłacone w Stanach Zjednoczonych.

Właściciele aut powinni dostać powiadomienie o stawieniu sie w serwisach

Zgodnie z procedurą właściciele wadliwych aut powinni dostać powiadomienie o konieczności pojawienia się w serwisie, aby producent dokonał naprawy na własny koszt. Jednak mecenas Konrad Kacprzak ostrzega, że naprawa zmieni parametry samochodu.

Mówi, że według ich ekspertów naprawa o ile zakończy się powodzeniem, to być może doprowadzi do zgodności emisji spalin z przepisami, ale zmniejszy się moc silnika, pogorszy się przyspieszenie, prawdopodobnie zwiększy się także zużycie paliwa.

Do pozwu zbiorowego można dołączyć na stronie internetowej StopVW.pl do połowy lipca.

Afera Volkswagena będzie kosztować koncern w USA do 14,7 mld dolarów

Tymczasem Volkswagen wyda w USA do 14,7 mld dolarów w związku ze skandalem wokół fałszowania pomiarów toksyczności spalin w jego samochodach - poinformowała we wtorek agencja dpa.

Powołała się ona na dokument przedstawiony wcześniej tego samego dnia sądowi w San Francisco przez amerykańskie podmioty, które występują w postępowaniu prawnym przeciwko niemieckiemu koncernowi jako strona powodowa.

14,7 mld dol. będzie kosztować w USA wykup i naprawa aut, odszkodowania i kary

Wymieniona tam suma obejmuje koszty wykupienia zakwestionowanych samochodów oraz wydatki na odszkodowania i kary.

Twarde warunki ugody z amerykańskim wymiarem sprawiedliwości

Według wspomnianego dokumentu Volkswagen zobowiązał się do wykupienia bądź przekonstruowania setek tysięcy samochodów z silnikami Diesla, wpłacenia 2,7 mld dolarów na fundusz wspierania projektów ochrony środowiska oraz zainwestowania 2 mld dolarów w infrastrukturę służącą redukowaniu emisji.

Są to warunki ugody z wymiarem sprawiedliwości USA, które należało najpóźniej do wtorku przedstawić w celu zatwierdzenia amerykańskiemu sędziemu Charlesowi Breyerowi.

Afera w Volkswagenie. Co robić, jeśli nasz samochód ma wadliwy system?

Źr. TVN Biznes i Świat/x-news

Ostateczna decyzja sędziego Breyera spodziewana jest w lipcu. Jego akceptacja otworzy drogę do wypłacenia powodom zadeklarowanych przez Volkswagena pieniędzy.

Niemcy przyłapani na oszustwie technologicznym dotyczącym emisji spalin

W następstwie dochodzenia prowadzonego przez podległą rządowi USA Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się we wrześniu ubiegłego roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Musi się teraz spodziewać wieloletnich procesów sądowych oraz miliardowych kar za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Odszkodowań chcą inwestorzy giełdowi

Ponadto inwestorzy rynkowi chcą uzyskać od koncernu odszkodowania z tytułu strat, jakie ponieśli na zniżce kursu jego akcji. Argumentują, że wbrew obowiązującym przepisom Volkswagen zbyt późno ostrzegł giełdę przed potencjalnymi finansowymi następstwami afery. Postępowanie takie może być również uznane za przestępcze manipulowanie rynkiem, co bada obecnie niemiecka prokuratura.

PAP, jk