Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 15.03.2017

Mateusz Morawiecki: Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski

Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja - współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym - powiedział w środę wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

"Myślę, że to będzie taki wielki cywilizacyjny projekt dla nas, bijące komunikacyjne serce Polski" - podkreślił.

KERM poparł projekt powstania CPL

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów przypomniał, że we wtorek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. "Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne" - zaznaczył.

Lotnisko między Warszawą a Łodzią

Morawiecki wyjaśnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. "Te analizy (...) sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym" - powiedział Morawiecki.


Czytaj więcej
lotnisko chopina 1200.jpg
Polskie lotniska obsłużyły w 2016 r. 34 mln pasażerów. Liderem Lotnisko Chopina

CPL ma obsłużyć 50 mln pasażerów

"Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście w pierwszej fazie pierwszych 10-15 lat analizy pokazują, może to być nawet do 50 mln pasażerów. Czyli na taką pojemność lotnisko powinno być przygotowywane. I w kolejnych dekadach chcemy, żeby ten potencjał był cały czas dostępny" - dodał.


Czytaj więcej
samolot lotnisko 1200.jpg
Centralny Port Lotniczy powstanie pomiędzy Warszawą a Łodzią. Ekspert: to nieopłacalne rozwiązanie

Potencjał lotniska obliczany na 180 mln pasażerów

Jak zauważył, analizy potencjału lotniska określają na około 180 mln pasażerów, ze zdolnością do obsługi państw takich jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje południowej Europy, graniczące z Polską od południa.

CPL połączy Polskę z Jedwabnym Szlakiem

"Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem; może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na tym szlaku Wschód-Zachód bardzo ważne miejsce" - mówił wicepremier. "Również na szlaku Północ-Południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku (...) staje się jednym z bardziej liczących na Bałtyku" - dodał.

Według niego, CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym".

Finansowanie inwestycji oparte nie na budżecie, ale na komercyjnej inżynierii finansowej

Wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

"Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu" - podkreślił Morawiecki.

CPL wpisany do Planu Morawieckiego

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

PAP, jk