Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Jarosław Krawędkowski 19.06.2017

Fabryka Mercedesa w Jaworze: rusza budowa, pierwsze silniki za rok

Wierzę, że będziemy budować fabrykę dla obopólnej korzyści Mercedesa i Polski oraz razem odkryjemy przyszłość sektora motoryzacyjnego - mówił wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki podczas poniedziałkowej uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę pierwszej fabryki silników Mercedes-Benz w Polsce.
Posłuchaj
  • Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś powiedział, że Polska jest obecnie bardzo ważnym miejscem na motoryzacyjnej mapie Europy. Podkreślił, że każda nowa inwestycja w branży ulokowana w naszym kraju bardzo cieszy./IAR/.
  • Jakub Faryś podkreślił, że każda nowa inwestycja motoryzacyjna powoduje oprócz zastrzyku wiedzy, nowych technologii, wzrostu zatrudnienia, również zwiększenie liczby osób pracujących w branżach pokrewnych./IAR/.
Czytaj także

W uroczystości w Jaworze (woj. dolnośląskie) poza wicepremierem wzięli udział m.in. przedstawiciele zarządu Mercedes-Benz Cars ds. produkcji i łańcucha dostaw Markus Schafer, a także prezes zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland Andreas Schenkel.

"Cieszę się, że budujemy razem tę polsko-niemiecką markę, polsko-niemiecką jakość i stąd wyjadą silniki Mercedesa, a może kiedyś całe mercedesy, ale od czegoś trzeba zacząć, zrobione w Polsce, made in Poland" - mówił Morawiecki podczas uroczystości. "Duże podziękowanie za to zaufanie, którym państwo nas obdarzyli" - dodał.

Silniki Mercedesa made in Poland już za rok

Wicepremier dodał, że być może już za rok pierwsze silniki będą wywożone z fabryki w Jaworze. Wyrażał nadzieję, że budowa fabryki "to początek wielkiej historii". Przyznał, że przemysł motoryzacyjny jest obecnie, w XXI wieku, na pewnym "zakręcie", ale nie boi się "wchodzić w ten zakręt z takim partnerem jak Daimler-Benz"

"Wierzę, że razem odkryjemy przyszłość sektora motoryzacyjnego i będziemy budować dla obopólnej korzyści, win-win, dla Mercedesa i dla Polski" - mówił.

Dziękował też minister Elżbiecie Witek za pomoc w procedurach administracyjnych związanych z zaadaptowaniem gruntów pod fabrykę i przejęciem ich od Agencji Nieruchomości Rolnych.

"Jawor to kiedyś jedno z najbogatszych księstw piastowskich, w XIII i XIV wieku, wspaniale się rozwijających, a dziś, myślę Jawor z powrotem będzie kwitł" - podkreślał Morawiecki.

Ambasador Niemiec: bez bliskiej kooperacji polsko-niemieckiej nie będzie dobrej przyszłości Europy

Bez bliskiej kooperacji polsko-niemieckiej nie będzie dobrej przyszłości Europy; wmurowanie kamienia węgielnego symbolizuje to, co Polska i Niemcy mogą wspólnie osiągnąć dla dobra swoich obywateli i Europy – mówił w poniedziałek w Jaworze podczas uroczystości rozpoczęcia budowy fabryki Mercedes-Benz ambasador Niemiec Rolf Nikel.

Podkreślił, że decyzja o budowie fabryki potwierdziła zaufanie, jakim Mercedes-Benz obdarza Polskę jako miejsce inwestycji. „Wiele niemieckich firm myśli podobnie. Świadczy to również o dobrych relacjach bilateralnych między Polską a Niemcami” – mówił ambasador.

Dodał, że wybór Polski jako miejsca inwestycji jest wyrazem uznania dla dynamicznego rozwoju Polski w minionych 25 latach. „Wielkie marki, jak Mercedes-Benz, i średnie przedsiębiorstwa skorzystały z tej dynamiki. Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju nadaje ważne impulsy do kontynuacji sporych sukcesów polskiego przemysłu” – mówił Nikel.

Przypomniał, że rozpoczął się proces wyjścia Wielkiej Brytanii z UE. „Nie będzie to łatwe (…) UE musi podjąć decyzję, jaką drogą pójdzie. W przyszłości będzie musiała stawić czoła wyzwaniom wewnętrznym, ale również zewnętrznym” – mówił.

„Bez bliskiej kooperacji polsko-niemieckiej nie będzie dobrej przyszłości Europy. Wmurowanie kamienia węgielnego symbolizuje to, co Polska i Niemcy mogą wspólnie osiągnąć dla dobra swoich obywateli i Europy” – dodał ambasador.

O wyborze Jawora zdecydowały bardzo dobre kadry

Morawiecki pytany przez dziennikarzy o to, co przeważyło w decyzji Daimlera o ulokowaniu fabryki silników w Polsce podkreślił, że jednym z czynników był dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry. „Nasi pracownicy są technicznie bardzo sprawi, a nasi inżynierowie dobrze wykształceni. Tu ważny jest system kształcenia dualnego, który reformujemy wraz z minister Anna Zalewską” – mówił.

Wicepremier dodał, że ważne w podjęciu decyzji przez niemieckiego inwestora były również wytyczne zawarte w Planie odpowiedzialnego rozwoju. „Kierunek rozwoju motoryzacji znajduje tam bardzo poczesne miejsce i dlatego inwestor ma przekonanie, że nie tylko wierzymy w przyszłość sektora motoryzacyjnego, ale również w to, że będziemy wkładać w jego rozwój pieniądze, talent i umiejętności” – mówił Morawiecki.

Podczas wmurowywanie kamienia węgielnego pod budowę fabryki do specjalnie przygotowanej skrzyni włożono różne przedmioty. Szefowa gabinetu premiera RP Elżbieta Witek umieściła tam pióro premier Beaty Szydło, którym ta podpisała rozporządzanie potwierdzające umowę o inwestycji Mercedesa w Polsce. Ambasador Niemiec Rolf Nikel umieścił tam przemówienie szefa niemieckiego MSZ Franka-Waltera Steinmeiera wygłoszone podczas otwarcia Forum Polsko-Niemieckiego w kwietniu 2016 r. Wicepremier Mateusz Morawiecki zaś podobiznę Ignacego Łukasiewicza.

Inwestycja Daimlera w Jaworze warta jest 0,5 mld euro

Niemiecki koncern Daimler AG rozpoczyna w Jaworze (Dolnośląskie) budowę fabryki Mercedes-Benz. Inwestycja warta jest ok. 500 mln euro. W fabryce będą produkowane czterocylindrowe silniki do aut osobowych.

Zgodnie z planami, budowa zakończy się w 2019 r., a w 2020 r. zakład osiągnie pełne moce produkcyjne, wytwarzając kilkaset tysięcy silników na rok.

Fabryka w Jaworze ma zatrudniać ok. 500 osób

Fabryka mercedesa w Jaworze ma zatrudnić około 500 osób. Około 20 procent z tej liczby to będą stanowić inżynierowie oraz pracownicy z wyższym wykształceniem, a pozostała część załogi będą tworzyć pracownicy produkcji.

Na pierwszy etap inwestycji niemiecki koncern Daimler AG chce przeznaczyć ok. 500 mln euro.

Fabryka powstanie na terenie Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3). To obszar, który jest częścią Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest Park". Teren przeznaczony pod inwestycje liczy tu ponad 460 hektarów.

W Jaworze będą produkowane silniki Mercedesa do wielu modeli aut tej marki

W zakładzie w Jaworze mają być produkowane zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z przeznaczeniem dla całej gamy modelowej, od najmniejszej klasy A po limuzyny klasy S. Będą to motory nowej generacji, spełniające europejskie normy emisji spalin badane w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie jak do tej pory - w warunkach laboratoryjnych.

Będzie to pierwszy zakład produkcyjny Mercedesa w Polsce. W 2015 r. Daimler zatrudniał w Polsce 247 osób i osiągnął obroty rzędu 3,7 mld zł. W Polsce Daimler AG działa za pośrednictwem sześciu spółek, zlokalizowanych w Warszawie, Sosnowcu, Będzinie, Siedlcach i w Komornikach.

Polska ważnym miejscem na motoryzacyjnej mapie Europy

Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś powiedział, że Polska jest obecnie bardzo ważnym miejscem na motoryzacyjnej mapie Europy. Podkreślił, że każda nowa inwestycja w branży ulokowana w naszym kraju bardzo cieszy.

W jego opinii, każda nowa inwestycja tego typu powoduje oprócz zastrzyku wiedzy, nowych technologii, wzrostu zatrudnienia, również zwiększenie liczby osób pracujących w branżach pokrewnych.

Inwestycja, o wartości pół miliarda euro, powstaje w podstrefie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

IAR, PAP, jk