Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Dydliński 10.10.2017

Polska branża drogowa z problemami, głównie finansowymi

Branża drogowa w Polsce zmaga się z wieloma problemami, ale najpoważniejsze są te związane z finansami. Jak wynika z raportu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, kontrakty na budowę autostrad i tras przynoszą firmom niewielkie zyski, a wahania na rynkach czy przestoje administracyjne mogą skutkować utratą płynności finansowej.
Posłuchaj
  • Jacek Gryga: możliwe są zmiany w kontraktach na budowę dróg
  • Barbara Dzieciuchowicz: potrzebne jest stabilne finansowanie dla budowy dróg (IAR)

Raport został zaprezentowany podczas posiedzenia sejmowej podkomisji do spraw transportu drogowego, drogownictwa i lotnictwa.

Dla firm problemem są na przykład zmiany cen surowców oraz opóźnienia w rozstrzyganiu przetargów, co może się poważnie odbijać. Zdaniem współautorski raportu Barbary Dzieciuchowicz rozwiązaniem tych problemów byłoby zapewnienie stabilnego źródła finansowania dróg i ich utrzymania. Zwróciła ona uwagę na to, że te koszty są coraz wyższe. Dotyczy to zarówno autostrad, dróg ekspresowych, jak i lokalnych.

W ciągu dekad kilkaset bankructw w branży

Od 2012 roku upadło 114 firm zajmujących się budownictwem drogowym. Przez 20 lat podobny los spotkał 265 firm, co stanowi 36 procent wszystkich badanych podmiotów. Przedstawiciele branży od wielu lat narzekają na zbyt rygorystyczne warunki kontraktów i przerzucanie ryzyka wyłącznie na wykonawców, co w wielu przypadkach doprowadzało do problemów finansowych.

GDKKiA: będą zmiany w kontraktach

Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i autostrad Jacek Gryga zapowiedział, że zostaną wprowadzone rozwiązania, które mają poprawić sytuację firm. Chodzi między innymi o to, że w nowych kontraktach pojawią się zapisy w bardziej sprawiedliwy sposób rozkładające ryzyko między zleceniodawcę a wykonawcę. Obecnie trwają dyskusje nad szczegółami.

NRG, IAR, md