Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
wnp.pl
Anna Wiśniewska 27.12.2017

To był wyjątkowo ciekawy rok dla wielu sieci handlowych

Kończy się wyjątkowo ciekawy rok w branży handlu detalicznego. W dużych sieciach FMCG upłynął on pod znakiem dalszej konsolidacji.

Właściciela wkrótce zmienią sieci Mila, Krakowski Kredens i Stokrotka, a  Piotr i Paweł w przyszłym roku będzie chciał pozyskać inwestora strategicznego. Carrefour udanie wprowadza innowacje na polskim rynku, podczas gdy Tesco było zmuszone zamknąć nierentowne sklepy. Z kolei Auchan zadebiutował z nowymi konceptami: Moje Auchan oraz Auchan Supermarket.

Eurocash

Po ubiegłorocznym przejęciu sieci EKO, Eurocash przejmie również 100 proc. udziałów w spółkach kontrolujących Mila SA – właściciela sieci 188 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce. Wartość transakcji została ustalona na 350 mln zł.
Transakcja zakupu Mila wpisuje się w strategię Eurocashu - budowy ogólnopolskiej sieci supermarketów opartej na współpracy z partnerami prowadzącymi sklepy franczyzowe, jak i na prowadzeniu własnych placówek wspierających rozwój sieci w nowych regionach kraju.

Do sfinalizowania transakcji potrzebna jest jeszcze zgoda prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dopatrzył się, że podmioty konkurują ze sobą na 21 lokalnych rynkach i zachodzi pomiędzy nimi relacja dostawca - odbiorca. Urząd skierował sprawę do drugiego etapu postępowania, ale podkreślił, że nie przesądza to o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana.

Emperia

Pod koniec kwietnia Emperia ruszyła z pierwszym sklepem covenience pod szyldem „5-tka Market”. Obiekt działa ul. Głębokiej 8A w Lublinie. Później sieć zmieniła nazwę tego formatu na Stokrotka Express.

W maju zarząd Emperii Holding podjął decyzję o rozpoczęciu procesu pozyskania inwestora. Konsekwencje tego ruchu poznaliśmy w listopadzie: Maxima Grupe na mocy zawartej 23 listopada umowy inwestycyjnej z Emperia Holding SA ogłosiła wezwanie do sprzedaży 12.342.027 akcji (100 proc.) Emperii po cenie 100 zł za akcję. Przyjmowanie zapisów na akcje rozpoczęło się 14 grudnia 2017 roku i potrwa do 21 lutego 2018 roku. Litewski inwestor został wybrany w drodze otwartego i konkurencyjnego procesu. Zarząd Emperii uważa ustalone warunki transakcji za atrakcyjne dla akcjonariuszy. Podkreśla jednocześnie, że wejście do spółki nowego inwestora umożliwi jej bardziej dynamiczny rozwój. Sieć Stokrotka liczy ponad 400 sklepów. UOKiK do końca roku ma czas na wydanie decyzji ws. przejęcia Emperii.

Auchan

Marka „Moje Auchan” zadebiutowała w Polsce. Szyld jest dedykowany formatowi convenience. Placówki z logo Moje Auchan będą nastawione na lokalnego konsumenta. Detalista już jakiś czas temu informował o konsolidacji marek, aby działać pod jednym rozpoznawalnym szyldem w wielu formatach. Zgodnie z zapowiedziami, Auchan rozpoczął rebranding sieci supermarketów Simply Market na Moje Auchan. Pierwsza taka placówka została otwarta przy ul. Andresena 4 w Warszawie.

W listopadzie Auchan otworzyło również pierwszy supermarket w naszym kraju. Znajduje się on w Konstancinie pod Warszawą.  Wcześniej był tam sklep Simply. - Jest to kolejny krok w naszej strategii ujednolicenia wszystkich formatów wokół marki Auchan. Dzięki stylowi „phygital”, sklep oferuje polskim klientom innowacyjne i zróżnicowane podejście do zakupów – podało Auchan Retail. Drugi supermarket Auchan ruszył w grudniu w Gdyni.

Piotr i Paweł

Pod koniec grudnia Robert Krzak, członek rady nadzorczej Piotra i Pawła potwierdził, że sieć szuka inwestora strategicznego. - Ta decyzja wynika z konkurencyjności na rynku. Nasza sieć rozwija się, ale konkurencja także rośnie i to tak szybko, że uznaliśmy, że potrzebujemy wzmocnienia. Zależy nam na tym, bo uważamy, że firma stworzyła najmocniejszy polski brand handlowy i chcemy, by ten brand istniał i się rozwijał – mówił Robert Krzak.

Ekspansja sieci Piotr i Paweł w br. (12 nowych placówek), koncentrowała się na dużych aglomeracjach. Nowe supermarkety powstały w Warszawie, Wrocławiu, Trójmieście, Bydgoszczy, Poznaniu, Krakowie i Jeleniej Górze. Rozwojowi organicznemu towarzyszyła optymalizacja portfolia placówek nie spełniających oczekiwań biznesowych oraz modernizacja najstarszych supermarketów w Poznaniu, Warszawie oraz Bydgoszczy.

Pod szyldem „Piotr i Paweł po drodze” powstał w sierpniu nowy format sklepów typu convenience na stacjach BP. Pierwszy pilotażowy sklep otwarto na stacji w Warszawie, przy Al. Jerozolimskich 144c. Kolejne dwa działają w Warszawie i Krakowie. Całodobowe sklepy będą funkcjonować na powierzchni 140-150 mkw. Docelowo może powstać do 150 sklepów w tym formacie w ciągu dwóch lat. Asortyment obejmie 3000 pozycji w tym 200 indeksów marki własnej Piotr i Paweł.

E.Leclerc

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął w grudniu wniosek spółki Immomok o nabycie części mienia Alma Market SA w upadłości oraz przejęcie kontroli nad Krakowskim Kredensem Tradycja Galicyjska SA. Z komunikatu UOKiK wynika, iż celem przejęcia części mienia Almy w Krakowie, Tarnowie i Sopocie jest dalszy rozwój sklepów pod marką Leclerc.

- Immomok Sp. z o.o. należąca do Ruchu Leclerc zamierza nabyć część przedsiębiorstwa Alma Market SA w upadłości oraz przejąć kontrolę nad Krakowski Kredens Tradycja Galicyjska SA. Celem nabycia zorganizowanych części mienia Alma w Krakowie, Tarnowie i Sopocie jest dalszy rozwój sklepów pod marką Leclerc. Należy wskazać, że są to miasta, w których Leclerc ma niewiele bądź wręcz nie ma żadnego sklepu. Jest to powód zainteresowania lokalizacjami, które pozwolą na pozyskanie nowych rynków, poprzez dotarcie ze swoją ofertą do nowych grup konsumentów – czytamy w komunikacie UOKiK, w którym przedstawiono plany wnioskodawcy.

Alma

Spółka Alma oficjalnie w upadłości. Syndyk masy upadłości Alma Market SA poinformował, że 21 listopada br. Sąd Rejonowy dla Krakowa – Śródmieścia w Krakowie wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości dłużnika Alma Market Spółki SA oraz zatwierdzeniu warunków sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa dłużnika określając cenę sprzedaży na kwotę 94 mln zł netto oraz nabywcę spółkę IMMOMOK, prowadzącą sklep E.Leclerc Ursynów w Warszawie, której prezesem jest Jean Philipe Magre, prezes E.Leclerc w Polsce.

Alma Market w upadłości osiągnęła po trzech kwartałach br. 49,1 mln zł skonsolidowanych przychodów. Strata na poziomie operacyjnym wyniosła w tym czasie 53,7 mln zł, a strata netto 68,2 mln zł. Wobec Alma Market toczy się przed sądami, w sprawach gospodarczych i pracowniczych, około 393 postępowań, których suma wartości kwot głównych przedmiotu sporu na koniec września wynosiła 21,9 mln zł – podała spółka w raporcie z 30 listopada.

Dino

31 stycznia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na dokonanie koncentracji, polegającej na przejęciu przez Tomasza Biernackiego kontroli nad Dino Polska SA. Dotychczas kontrola nad Dino Polska sprawowana była wspólnie przez Tomasza Biernackiego i Polish Sigma Group S.a.r.l. z siedzibą w Luksemburgu. W kwietniu spółka z sukcesem zadebiutowała na giełdzie.

Spółka Dino przez cały rok podkreślała, że ma ambitne plany rozwoju. Do końca 2020 roku planuje przekroczyć liczbę 1200 sklepów. W całym 2017 roku Dino planowało otworzyć przynajmniej 140 sklepów. Na koniec września 2017 roku sieć Dino liczyła 718 sklepów, o 129 sklepów więcej rdr. W III kwartale Dino osiągnęło 1,22 mld zł przychodów, o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Dzięki wynikom i inwestycjom wartość Dino od kwietniowego debiutu na GPW wzrosła dwukrotnie.

Tesco

Sieć przeprowadziła reorganizację, w wyniku której doszło do zwolnień grupowych. Zmianie uległa struktura w obszarze personalnym. Jednocześnie z przyczyn ekonomicznych firma zdecydowała się na likwidację działów sprzedaży internetowej w hipermarketach w Częstochowie, Kielcach, Łodzi Widzew, Opolu, Rybniku, Zielonej Górze. Tesco zamknęło też 11 nierentownych sklepów: w Olecku, Piotrkowie Trybunalskim, Białymstoku, Głogowie, Koninie, Łodzi, Opolu, Oświęcimiu, Wałbrzychu, Ścinawie i Żywcu. Bilans zamknięć w roku ubiegłym także wyniósł 11. Tesco poinformowało już, że na przełomie stycznia i lutego 2018 roku zamknie 3 supermarkety: w Konstantynowie Łódzkim, Tuchowie i w Łodzi przy ul. Elsnera.

Jednym z działań mających poprawić wyniki sieci jest ograniczanie powierzchni hipermarketów. Sieć rezygnuje z powierzchni zajmowanej dotychczas przez asortyment AGD/RTV i podnajmuje tę powierzchnię innym detalistom. Firma widzi też przyszłość w rozwoju punktów click and collect do odbioru zakupów internetowych oraz rozwoju placówek convenience. Póki co, chce się jednak skupić na obronie udziałów rynkowych w segmencie hipermarketów, a także planuje rozwinąć nowy format supermarketu w naszym kraju, Czechach oraz na Węgrzech i Słowacji. Projekt zakłada cztery do sześciu placówek w największych miastach każdego z tych krajów. Nowy koncept nie posiada jeszcze nazwy. Wiadomo, że będzie rozwijany w nowych lokalizacjach, choć brana jest pod uwagę także modernizacja już istniejących placówek. Nowy format sklepu będzie skupiał się przede wszystkim na świeżej żywności oraz produktach „food to go”.

Informowaliśmy również, że koncern Hilton Food Group podpisał umowę z Tesco Central Europe na produkcję i dostawę świeżych produktów dla detalisty. Koncern wybuduje w tym celu fabrykę w Polsce. Obie grupy podpisały również pięcioletnią umowę dotyczącą dostawy pakowanego mięsa do sklepów Tesco na terenie Europy Środkowej. 

Kaufland

Na początku br. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) udostępnił Grupie Schwarz 100 mln euro (ok. 427 mln zł) pożyczki na wsparcie ekspansji i rozwoju działalności sieci Kaufland w Polsce.

Sama sieć uznała, że rok 2017 był dla niej czasem dalszego rozwoju i procesu unowocześniania marketów. Kaufland otworzył kolejne sklepy w Białymstoku, Opocznie i Sosnowcu, a w przyszłym roku planuje otwarcie kolejnych marketów. Równolegle firma modernizowała dotychczasowe sklepy odświeżając ich wygląd oraz wdrażając nowoczesne rozwiązania. W nowo otwieranych i w wybranych sklepach po modernizacji uruchomiono strefę kawiarniano-gastronomiczną.

W tym roku Kaufland wprowadził także znaczące podwyżki dla niemal wszystkich pracowników i zagwarantował im cykliczny wzrost wynagrodzeń. Od 1 marca zarobki 95 proc. pracowników wzrosły średnio o 11 proc. Firma przeznaczyła na podwyżki 55 mln zł. 

Carrefour

Carrefour ma za sobą pracowity rok. Wdrożenie strategii omnikanałowości, platformy Marketplace i usługi click&collect, otwarcie 3 hipermarketów, 7 supermarketów i niemal 100 sklepów franczyzowych oraz rozpoczęcie remodelingu 8 centrów handlowych – to niektóre z działań podjętych w tym roku, który sieć kończy „z przytupem” – ostatni z otwartych sklepów Carrefour Pro to najnowocześniejszy hipermarket w Polsce, który już wyznacza standardy i kierunki rozwoju dla całego sektora. Sklep ruszył 13 grudnia w warszawskim centrum handlowym Atrium Promenada.

Głównym założeniem strategii omnikanałowości jest zapewnienie synergii pomiędzy wszystkimi kanałami sprzedaży i komunikacji z klientami. Dotyczy to również łączenia i przenikania się kanałów online i offline – sklepów tradycyjnych, e-commerce i urządzeń mobilnych. W tym celu powstała między innymi aplikacja mobilna Mój Carrefour oraz wdrożono usługę click&collect we wszystkich hiper- i supermarketach. W ramach strategii wdrożone zostały również projekty: inkubator dla start-upów C4 Retail Lab, usługa „SąSiatki” oparta na ekonomii współpracy, koncept Marketplace oraz usługa płatności mobilnych

Pod koniec grudnia media obiegła zaskakująca informacja. Według źródeł francuskiego magazynu „Capital” Grupa Carrefour rozważa sprzedaż oddziałów w Polsce, Argentynie i Chinach. Sieć zaprzecza.

Biedronka 

Na początku kwietnia sieć Biedronka poinformowała, że trzeci raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy podnosi wynagrodzenia pracowników. Od 1 kwietnia br. najniższe wynagrodzenie sprzedawcy-kasjera rozpoczynającego pracę w Biedronce na pełen etat wynosiło 2450 złotych brutto razem z premią za brak nieobecności w danym miesiącu, która wynosi 350 zł brutto (2100 brutto bez premii za brak nieobecności).

Pod koniec roku Biedronka kolejny raz powiadomiła o podwyżkach - od 1 stycznia 2018 roku sieć zaoferuje o kolejne 200 zł większą pensję i 200 zł wyższą premię za brak L4. Biedronka zamierza podnieść pensje w zależności od stażu pracy i braku absencji w pracy. Po podwyżce sprzedawca-kasjer dostanie 3250 zł brutto, czyli 2700 zł brutto (2331 zł netto) pensji zasadniczej i 550 zł dodatku za 100 proc. obecności w pracy. Ci z dłuższym stażem pracy będą mogli zarobić nawet 3550 zł, czyli ok. 2540 zł na rękę.

W sierpniu br. sieć podjęła decyzję o kontynuowaniu programu lojalnościowego z Gangiem Świeżaków. Program okazał się być hitem i znalazł wielu naśladowców wśród konkurencji, włączając w to Lidla. 

Ważną tegoroczną inwestycją Biedronki było również otwarcie nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w Gorzowie Wielkopolskim. 

Lidl

W roku 2017 Lidl otworzył kilkadziesiąt nowych sklepów, zrealizował modernizację wszystkich obiektów i otworzył 9 centrum dystrybucyjne w Będzinie, w Gminie Psary.

W maju spółka Lodziarnie Firmowe, do której należy marka lodów Grycan oraz sieć Lidl podpisały ugodę kończącą spór sądowy w sprawie lodów marki własnej Ballino.

We wrześniu sieć uruchomiła projekt Lidl Podróże, w ramach którego jako agent turystyczny od 12 września br. oferuje wycieczki krajowe i zagraniczne. Lidl nie sprzedaje wycieczek w swoich sklepach, będą one jedynie kanałem komunikacji. Z kolei na początku listopada ruszyła platforma do rezerwowania win on-line: winnicalidla.pl. Klient, który zarejestruje się na platformie, będzie mógł wybrać sklep, w którym odbierze zamówione wino, płacąc w kasie.

Polomarket

Od początku roku spółka inwestowała w modernizacje swoich sklepów. W sumie otwarto 6 nowych placówek i zmodernizowano 15 starszych. W supermarketach zostały wydzielone cztery kategorie produktów marek własnych Polomarketu  (przedstawione zostały jako osobne światy). Sieć mocno stawia na private label - w tym roku wprowadziła do swoich sklepów ponad 130 nowych produktów.

Ponadto Polomarket zdecydował o podtrzymaniu złożonego rok temu wypowiedzenia umowy uczestnictwa w GH PL Plus oceniając, że powody, dla których zostało ono złożone, nie uległy znaczącej zmianie.

Przypomnijmy, że 25 listopada 2016 r. sieć Polomarket złożyła wypowiedzenie dotyczące jej funkcjonowania w GH PL Plus. Zgodnie z umową, wypowiedzenie miało obowiązywać przez rok. Jak informowała wówczas spółka, przez ten czas firma chciała przemyśleć swoje funkcjonowanie i korzyści płynące z udziału w GH PL Plus.

Netto

Dyskonter rozpoczął w tym roku program modernizacji swoich sklepów w Polsce, która jest drugim co do wielkości międzynarodowym rynkiem firmy. Modernizacją zostały objęte sklepy, które wyróżniają się najwyższym potencjałem wzrostu sprzedaży. Sieć wprowadziła też wiele nowości produktowych.

Podobnie jak konkurenci, Netto podniosło wynagrodzenia. – Obecnie sprzedawcy w sklepach mogą liczyć na pensje od 2,4 do 2,7 tys. zł brutto, w aglomeracjach nawet wyższe, przy czym należy pamiętać, że do tej kwoty wliczona jest premia absencyjna – mówił Roman Borecki, HR Manager Netto Polska.

Ważna zmiana zaszła pod koniec roku w strukturach właścicielskich operatora sieci. Po ponad 50 latach współpracy między A.P. Moller-Maersk a Salling Foundation, podpisano umowę, zgodnie z którą do końca tego roku Salling stanie się jedynym właścicielem Dansk Supermarked Group.

Intermarché

7 września br. nastąpiło otwarcie pierwszego w stolicy supermarketu Intermarché. Zlokalizowany na warszawskim Ursynowie sklep to 230. punkt sprzedaży sieci w Polsce i 7. w województwie mazowieckim. Sieć została też najemcą Galerii Młociny, która buduje się na Bielanach. Sieć została również najemcą nowo powstającego w Gnieźnie projektu Galeria Piastova.


. .