Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 26.01.2018

Biznesowy paradoks: "W życiu prywatnym panuje większa nieufność i ostrożność niż w życiu zawodowym"

Polscy przedsiębiorcy bardziej rygorystycznie podchodzą do wydawania prywatnych pieniędzy, aniżeli firmowych – pokazują badania na ten temat.

Z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy „Biznesowy savoir-vivre”, przeprowadzonego przez Keralla Research wśród przedsiębiorców z sektora MŚP – 43 proc. firm z tego sektora nie sprawdza wiarygodności finansowej kontrahenta, z którym chcą podjąć współpracę biznesową.

Dwóch na trzech przedsiębiorców tłumaczy, że nie musi weryfikować partnera, ponieważ ma stałych klientów.

Niewiele firm sprawdza kontrahentów

– Skalę problemu najlepiej pokazują liczby. Zadłużenie wszystkich firm notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi prawie 9 mld złotych. Na tę kwotę składa się ponad 945 tys. zobowiązań niespłaconych w terminie. (...) Aż 85 proc. firm wskazuje na kłopoty z otrzymaniem zapłaty od kontrahentów w umówionym terminie. Części problemów można byłoby uniknąć, ale wciąż mało firm ma w zwyczaju sprawdzać wiarygodność finansową swoich partnerów – skomentował wyniki badań Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Prywatne pieniądze to co innego niż firmowe

Kiedy jednak przedsiębiorców zapytano o to, czy przy wydawaniu prywatnych pieniędzy sprawdzają wiarygodność płatniczą rozmaitych dostawców, aż 92 proc. ankietowanych w życiu prywatnym weryfikuje np. dewelopera przed kupnem mieszkania. 76 proc. robiąc zakupy w Internecie ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Najczęściej szukają opinii oraz komentarzy dotychczasowych klientów o usługach czy produktach.

Badanie pokazało, że dla wielu przedsiębiorców wartość własnych pieniędzy jest zupełnie inna niż wartość finansów należących do firmy. 14 proc. badanych dba bardziej o swoje prywatne finanse niż te służbowe.

Paradoks

– W życiu prywatnym panuje większa nieufność i ostrożność niż w życiu zawodowym. Jak pokazują wyniki badań, przedsiębiorcy mają w sobie wyrobiony nawyk sprawdzania, ale najczęściej wtedy, kiedy wydają prywatne pieniądze. W jednej sytuacji mówią „sprawdzam”, w drugiej pozostawiają sprawy swojemu biegowi. To paradoks, bo przecież w obu przypadkach w grę wchodzą ich pieniądze – ocenił prezes Rzetelnej Firmy.

KRD, ak, NRG