Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Michał Dydliński 14.02.2018

UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł rzeczywiście są darmowe

Banki coraz częściej oferują swoim klientom karty płatnicze, które mają nic nie kosztować. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, po tym, jak otrzymał w tej sprawie wiele skarg sprawdził, czy rzeczywiście nic za nie nie płacimy. Część praktyk banków wzbudziła wątpliwości.

Skargi do UOKiK dotyczyły m.in. tego, że konsumentowi naliczona została opłata za kartę, mimo że w danym okresie dokonał wymaganej liczby transakcji lub przekroczył wymagany próg wartości transakcji. Urząd sprawdził 18 banków. Wobec 13 zgłoszono zastrzeżenia w tej sprawie.

UOKiK zakwestionował reklamy darmowych kart, nieczytelne informacje na stronach internetowych oraz model naliczania opłat za korzystanie z kart.

Wykonanie transakcji a zaksięgowanie

Jak wynika z kontroli, w rzeczywistości brak opłat zależał od tego, czy bank zaksięgował transakcję. To duża różnica.

- Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty - mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Wątpliwości urzędu nie zbudziło pięć banków: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank i Pekao. Sześć banków, po otrzymaniu wezwania z urzędu, dobrowolnie zmieniło swoje praktyki - dotyczy to BZ WBK, Euro Banku, Getin Noble Banku, ING Banku Śląskiego, Millenium Banku i Plus Banku. UOKiK wydał decyzje wobec sześciu banków (mBanku, BOŚ Banku, Banku Pocztowego, Credit Agricole, T-Mobile Usług Bankowych), które zobowiązują je do zwrócenia klientom opłat za karty i zmiany modelu rozliczania transakcji. Postępowanie wobec Alior Banku jest w toku.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, UOKiK, md