Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 23.04.2018

Brytyjska droga do elektromobilności. Warto brać przykład

Wielka Brytania, pod względem liczby rejestracji samochodów elektrycznych zajęła w 2017 r. trzecie miejsce w Europie (zarejestrowano 47 298 ), zaraz po Norwegii (62 313) i Niemczech (54 617).

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL przeanalizowało najnowszy raport Izby Gmin podsumowujący stan rozwoju elektromobilności oraz infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii.

Przybywa elektrycznych aut i ładowarek

Ogólna liczba pojazdów elektrycznych poruszających się po brytyjskich drogach wyniosła po koniec ubiegłego roku 130 tys. Liczba publicznie dostępnych ładowarek przekroczyła 2700. Niemal 460 z nich to ładowarki szybkie, zlokalizowane w pobliżu głównych dróg Wielkiej Brytanii, dzięki czemu aż 55 proc. dalekodystansowych podróży samochodem elektrycznym na Wyspach można zrealizować bez konieczności odbywania dłuższych postojów na ładowanie.

- Według szacunków Izby Gmin, aby nadążyć za wzrostem liczby EV do 2030 r., Wielka Brytania potrzebuje w sumie 1170 szybkich ładowarek oraz 27 tys. punktów publicznie dostępnych. Szacowany koszt rozwoju tej infrastruktury, bez uwzględnienia kosztów przyłączeń, to 530 mln funtów, z czego 400 mln funtów ma na ten cel przeznaczyć brytyjski rząd - ocenił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Przepisy pomogą

Na Wyspach prowadzone są obecnie prace legislacyjne nad Ustawą o pojazdach zautomatyzowanych i elektrycznych. Nowy akt prawny m.in. umożliwi rządowi uregulowanie przemysłu EV w nadchodzących latach, zapewni wsparcie rozwoju infrastruktury ładowania, a także jej rozbudowę w kluczowych lokalizacjach, m.in. przy autostradach.

- W zakresie legislacyjnym można zidentyfikować wiele punktów wspólnych, co do rozwoju elektromobilności w Polsce i Wielkiej Brytanii. Podobna Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została przyjęta w Polsce. W październiku 2017 r. rząd Wielkiej Brytanii przyjął dokument „Strategia czystego wzrostu. Droga do niskoemisyjnej przyszłości”, którego jednym z elementów jest przyspieszenie przejścia na transport niskoemisyjny. W lutym 2017 r. rząd Polski przyjął natomiast podstawowy dokument wyznaczający średniookresowy kierunek rozwoju kraju do roku 2030, tj. „Strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, która także zakłada rozwój elektromobilności. Możemy sobie tylko życzyć, aby rozwój rynku EV w Polsce przebiegał podobnie jak na Wyspach, ale nie tylko na poziomie przepisów, lecz także konkretnych programów wsparcia - ocenił Maciej Mazur.

Jakie dofinansowanie?

W Wielkiej Brytanii dostępne są oddzielne dotacje na ekologiczne samochody prywatne, taksówki oraz autobusy. Rząd zapewnia ponadto lokalne pakiety finansowania w ramach programu „Go Ultra Low", we współpracy z przemysłem motoryzacyjnym.

Dotacje do samochodów osobowych i vanów przysługują w W. Brytanii od 2011 r. Wysokość dofinansowania zależy od modelu pojazdu. Maksymalna wysokość dotacji wynosi 8 tys. funtów. Zarejestrowani właściciele, leasingobiorcy lub główni użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą także otrzymać dotację w wysokości 75 proc. (maksymalnie 700 funtów z VAT) kosztów i zakupu ładowarek do EV przeznaczonych do użytku domowego. Miliony funtów przeznaczane są także na wsparcie elektrycznych autobusów i taksówek, a także na badania i rozwój technologii elektromobilnych.

Brytyjczycy w czołówce

Starania rządu przynoszą na Wyspach wymierne efekty. Wielka Brytania znajduje się w ścisłej czołówce państw europejskich pod względem liczby sprzedawanych samochodów elektrycznych oraz jest jednym z liderów w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii związanych z elektromobilnością. 

Brytyjski rząd planuje wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2040 r., a w 2050 r. prawie każdy samochód i van na drogach Wielkiej Brytanii ma być zeroemisyjny.

ORPA, ak, NRG