Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 14.05.2018

Polacy chcą aut elektrycznych, ale nie akceptują ich ceny

86 proc. polskich kierowców rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego. Wykazujemy wyższą gotowość niż kierowcy z 5 innych krajów regionu, ale tylko 8  proc. kierowców byłoby gotowych zapłacić więcej, niż za auto spalinowe podobnej klasy.

Jak pokazują dane agencji badań rynku Puzzle Research, obecnie cena zakupu auta elektrycznego jest o 70-100 proc. wyższa od ceny porównywalnego samochodu spalinowego. Redukcja różnicy do 20 proc. sprawi, że aut elektrycznych będzie sprzedawało się 6 razy więcej niż obecnie. Wyrównanie cen to kilkudziesięciokrotny wzrost sprzedaży.

Główne bariery zakupu

Blisko połowa badanych uważa, że eksploatacja auta elektrycznego jest tańsza niż auta spalinowego, 17 proc., że droższa. Kolejne 12 proc. uważa, że koszt eksploatacji jest porównywalny.

„Poziom zakupów wzrośnie, jeśli zbudujemy świadomość kierowców odnośnie wymiernych, liczonych w złotówkach korzyści, związanych z kosztem użytkowania aut elektrycznych" - uważa Roman Baszun z agencji badań rynku.

Głównymi barierami zakupu są: koszt zakupu, ładowanie baterii oraz ograniczony zasięg.

Wysoka świadomość nie wystarczy

Jak ocenia ekspert - badania wskazują, że już obecnie mamy wysoką świadomości niższych kosztów użytkowania ‘elektryków’. Upowszechnienie wyliczeń, np. koszt przejechania 100 km przez 5 lat dałoby konkretne wskazanie dla każdego kierowcy, kiedy nadszedł moment na rozważenie zakupu samochodu elektrycznego. Wyliczenia powinny być regularnie aktualizowane, bo stale spadają ceny np. baterii” - dodał.

ak, NRG