Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 27.08.2018

Polska kolej zmienia oblicze. Nowe linie, nowe dworce

PKP zrealizują do 2021 roku na terenie Oświęcimia i okolic (woj. małopolskie) dwie duże inwestycje infrastrukturalne: budowę nowego dworca kolejowego i modernizację linii z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic (Śląskie). Podpisano umowę na drugą z nich.

Jak podkreśliła wicepremier Beata Szydło podczas podpisania umowy z wykonawcą kompleksowej modernizacji 20-km linii z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic, są to kolejne duże inwestycje, które realizuje rząd PiS na ziemi oświęcimskiej, ważne zarówno dla tego regionu, jak i całej Małopolski.

Rozwój mniejszych ośrodków

„To bardzo ważna linia dla mieszkańców tego regionu, korzystających z połączeń kolejowych do Krakowa i Katowic. To ważne także dla przyjezdnych, bo do Oświęcimia przybywają co roku miliony turystów – chcemy, żeby to miasto było taką wizytówką Małopolski” - oceniła.

Wicepremier zaznaczyła, że zaplanowane zadania wpisują się w politykę konsekwentnie realizowaną przez rząd PiS od 2015 r. „Stawiamy na rozwój również mniejszych ośrodków, które dzięki poprawie infrastruktury są w stanie przyciągać inwestorów i rozwijać się” - dodała Szydło.

Wykonawcą inwestycji na odcinku linii kolejowej nr 93 Oświęcim – Czechowice-Dziedzice została firma PORR. Wartość wykonania robót budowlanych i projektu to 495 mln zł netto. Mają one zostać zrealizowane w latach 2020-2021.

Szybszy czas przejazdu

Projekt zakłada modernizację stacji i przystanków w Oświęcimiu, Brzeszczach-Jawiszowicach, Dankowicach, Kaniowie i Jaźniku. Powstaną nowe, lepiej wyposażone perony, które ułatwią dostęp do pociągów także niepełnosprawnym. Przebudowanych zostanie 14 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Oświęcimiu i Brzeszczach. Prace obejmą też 46 obiektów inżynieryjnych, w tym pięć wiaduktów.

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, ten ponad 20-kilometrowy odcinek jest przykładem zaniedbań w infrastrukturze kolejowej z poprzednich lat. Według niego obecnie pociągi pokonują ten odcinek w 45 minut. Po modernizacji czas przejazdu spadnie do 16-17 minut, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych 80 km/h.

„Zmieniamy polską kolej na kolej bezpieczną, komfortową, z przewidywalnymi czasami przejazdów” - podkreślił Adamczyk i przypomniał, że wartość wszystkich inwestycji kolejowych realizowanych obecnie w Polsce wynosi 32 mld zł, a do tej pory wykonane zadania osiągnęły wartość 7 mld zł.

Jest to już druga umowa dotycząca modernizacji szlaku kolejowego nr 93 łączącego Małopolskę i Śląsk. Pierwsza, o wartości 303 mln zł netto, została podpisana w październiku ub.r. Dotyczy odcinka z Trzebini do Oświęcimia. Opracowanie dokumentacji i wykonanie robót planowane jest do 2021 r.

Nowy dworzec w Oświęcimiu

Szlak z Trzebini przez Oświęcim do Czechowic-Dziedzic jest częścią linii kolejowej 93 z Trzebini do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Wykorzystywana jest ona do obsługi ruchu pasażerskiego oraz towarowego, w tym transportu węgla kamiennego ze śląskich kopalń do Czech i na południe Europy. 

Podczas briefingu zapowiedziano, że w najbliższym czasie będzie podpisana umowa na budowę nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu. Na początku tego miesiąca PKP SA wyłoniły w przetargu wykonawcę prac. Będzie on miał na zrealizowanie zadania 52 tygodnie od momentu podpisania umowy.

PAP, ak, NRG