Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 17.10.2018

Raport: "największy potencjał dla motobranży w Polsce ma rozwój aut elektrycznych". Kiedy polska Tesla?

Zakłady motoryzacyjne w Polsce zaliczają się do najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie. 39 proc. z nich ma dział badań i rozwoju nowych technologii, a 30 proc. produkuje części do ekopojazdów - wynika z raportu "MotoBarometr 2018. Nastroje w automotive" Exact Systems.

Najlepiej w tym rankingu wypadają Węgrzy, gdzie ponad połowa firm zadeklarowała posiadanie działu badań i nowych technologii (57 proc.), a 43 proc. produkuje już części do aut przyszłości.

Polska przed szansą

"Co ciekawe, w Niemczech, tylko co piąty przedstawiciel zakładu motoryzacyjnego deklaruje produkcję części do ekoaut, a 22 proc. posiadanie działu badań i innowacji. Poważne plany gonienia technologicznych potentatów mają za to Rumunia i Rosja, w których odpowiednio 47 proc. i 32 proc. firm motoryzacyjnych zamierza rozpocząć przygotowania do wdrażania innowacji" - czytamy w raporcie.

W badaniu Exact Systems, która zajmuje się usługami dla branży motoryzacyjnej zwrócono uwagę, że w związku z intensywnym rozwojem "Motoryzacji 4.0" połowa przedstawicieli "automotive" uważa, że Polska ma szansę na nową fabrykę części, a 48 proc. liczy na zwiększone zamówienia w już działających zakładach. "Co ciekawe, niemal połowa zapytanych twierdzi, że nasz kraj w ciągu 5 lat jest w stanie doścignąć najbardziej zaawansowane rynki motoryzacyjne, takie jak Stany Zjednoczone czy Chiny" - podkreślono.

Polska motobranża ekooptymistyczna

Z raportu wynika, że przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych uważają, że największy potencjał dla motobranży w Polsce ma rozwój aut elektrycznych (68 proc. wskazań). Więcej entuzjastów tego trendu jest tylko w Turcji – 76 proc. producentów. Najmniejsze grono ekooptymistów jest w Rosji oraz Czechach.

Innowacje technologiczne - czytamy w raporcie - to nie tylko szanse na rozwój, ale również potencjalne zagrożenia.

"W obliczu czekających branżę zmian, polscy respondenci najbardziej obawiają się zmniejszenia liczby zamówień w istniejących już fabrykach w Polsce (38 proc.), spadku sprzedaży i produkcji pojazdów (36 proc.) oraz niewystarczającego wsparcia rządowego dla sektora automotive (30 proc.). Co czwarty ankietowany jest zaniepokojony opóźnieniem technologicznym Polski w stosunku do innych krajów biorących udział w wyścigu innowacyjności" -czytamy w raporcie.

PAP, ak, NRG