Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Adam Kaliński 26.11.2018

Seniorze nie daj się oszukać. UOKiK ostrzega i rusza z akcją

Starsi konsumenci są najczęściej narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach, a także w czasie wizyt akwizytorów - wynika z danych UOKIK.

Często, zwłaszcza ludzie starsi - zapraszani są na rzekomo bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. urządzeń kuchennych, pościeli, czy pakietów medycznych.

Nieświadomi konsumenci

Działaniem niezgodnym z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych i energii.

Nieświadomi konsumenci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy.

.
Wspólna akcja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendy Głównej Policji, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ma ostrzegać seniorów przed nieuczciwymi praktykami, a także przypominać o przysługujących im prawach, w tym możliwości rezygnacji – w ciągu 14 dni – z umowy podpisanej we własnym domu lub na pokazie. Szefowie czterech instytucji podpisali dziś porozumienie dotyczące wspólnej akcji.
Ulotki i plakaty 
Do konsumentów trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez Policję, ZUS i KRUS.

Ulotki będą rozdawane podczas spotkań przedstawicieli czterech instytucji z seniorami. W siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów, będzie dostępnych ponad 3 tysiące plakatów informacyjnych.

UOKiK, ak, NRG