Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Jarosław Krawędkowski 21.03.2019

Ograniczenia w handlu w niedzielę nie zaszkodziły: sprzedaż detaliczna w lutym wzrosła o 6,5 proc. rdr

Sprzedaż detaliczna w lutym 2019 r. wzrosła o 6,5 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 3,1 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny.
Posłuchaj
  • Główny ekonomista Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego Krzysztof Wołowicz uważa, że sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym około 6 procent licząc rok do roku. Ekspert podkreśla, że utrzymują się pozytywne nastroje polskich konsumentów./IAR/.
  • Krzysztof Wołowicz uważa, że produkcja budowlano-montażowa w lutym wzrosła około 6 do 7 procent w ujęciu rocznym./IAR/.
Czytaj także

Jak jednocześnie informuje GUS, w ubiegłym miesiącu sprzedaż detaliczna realnie, czyli liczona w cenach stałych, wzrosła o 5,6 proc. rdr,  wobec 6,1 w styczniu po korekcie.

Rośnie sprzedaż samochodów, mebli, farmaceutyków, kosmetyków

Jak podje GUS w komunikacie, wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy wzrost w lutym 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 13,5% wobec 7,9% przed rokiem).

Znaczne zwiększenie sprzedaży odnotowano także w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 5,0%), jak również w jednostkach z grupy „pozostałe” (o 4,7%).

Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” większy niż przeciętny wzrost wykazały podmioty zaklasyfikowane do grup „meble, rtv, agd” (o 13,8%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 8,2%).

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w lutym rdr o 7,1 proc. i spadek mdm o 2,9 proc.

Pekao: utrzymuje się solidna dynamika konsumpcji prywatnej

Czwartkowe dane GUS o sprzedaży detalicznej wskazują na utrzymywanie się solidnej dynamiki konsumpcji prywatnej - wskazał Piotr Piękoś z Pekao.

Dodał, że zapowiadany przez rząd "pro-konsumpcyjny impuls fiskalny" powinien podtrzymać wysokie tempo wzrostu sprzedaży w latach 2019-2020.

− Spadek dynamiki wobec stycznia związany jest głównie z powrotem dynamiki wzrostu sprzedaży żywności do nieco niższych poziomów po jej styczniowym „wyskoku” oraz spowolnieniem wzrostu w kategorii „paliwa” ze względu na cieplejszy luty niż przed rokiem - ocenił analityk banku Piotr Piękoś.

Dodał, że kategoria „meble, RTV, AGD” odnotowała wyraźne przyspieszenie wzrostu sprzedaży (do 13,8 proc. rok do roku z 10,8 proc. w ujęciu rocznym w styczniu), "co świadczy o utrzymywaniu się bardzo dobrych nastrojów konsumenckich".

Według analityka zapowiadany przez rząd "pro-konsumpcyjny impuls fiskalny" powinien podtrzymać wysokie tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w latach 2019-2020, "pomimo słabnącego wsparcia ze strony wzrostu funduszu płac w konsekwencji oczekiwanego wyhamowywania wzrostu zatrudnienia".

Bank Pocztowy: pozytywny obraz polskiej gospodarki po dwóch miesiącach

Opublikowane w czwartek dane GUS dopełniają obrazu polskiej gospodarki po dwóch miesiącach br., który jest bardzo pozytywny. Dynamika PKB nie będzie już raczej przekraczać 5,0 proc. rok do roku, ale wynik w okolicach 4,5-4,7 proc. w I kwartale jest w zasięgu ręki - informuje Bank Pocztowy.

Jak informuje w komunikacie główna ekonomistka Banku Pocztowego Monika Kurtek, zgodnie z oczekiwaniami tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w lutym wyhamowało w stosunku do zanotowanego w styczniu, niemniej jednak jest to bardzo niewielka skala wyhamowania biorąc pod uwagę mniejszą liczbę dni handlowych zarówno w stosunku do stycznia (o 2), jak i w stosunku do lutego ub.r. (o 3).

Wzrost wynagrodzeń i wyhamowanie inflacji ciągną w górę sprzedaż detaliczną

Jej zdaniem na sprzedaż detaliczną duży pozytywny wpływ mają takie czynniki jak wciąż wysokie tempo wzrostu wynagrodzeń czy wyhamowanie inflacji. Stąd można oczekiwać, że i w kolejnych miesiącach wyniki sprzedaży detalicznej będą nadal pozytywne, a uwzględniając dodatkowe transfery socjalne (ok. 10 mld zł już w maju i co najmniej kolejne 10 mld zł w drugiej połowie br.) może się okazać, że nie będą one dużo słabsze od notowanych na przestrzeni 2018 r.

Konsumpcja głównym motorem wzrostu gospodarczego

− Konsumpcja z całą pewnością pozostanie w 2019 r. głównym motorem wzrostu gospodarczego, który w mojej ocenie wzrośnie o ok. 4,5 proc. - poinformowała Kurtek.

Eksperci przewidywali wzrost, ale mniejszy

W ujęciu realnym, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 5,4 proc. rdr. po wzroście o 5,2 proc. w styczniu.

Główny ekonomista Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego Krzysztof Wołowicz uważał, że sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym około 6 procent licząc rok do roku. Ekspert podkreśla, że utrzymują się pozytywne nastroje polskich konsumentów.

Ograniczenie handlu w niedziele nie wpłynęło na wyniki branży handlowej

Wskazuje, że rosną wynagrodzenia, a Polacy przyzwyczaili się do ograniczeń handlowych w niedziele i robią zakupy w innych dniach.

Rośnie też produkcja budowalno-montażowa

IAR, PAP, jk