Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Jarosław Krawędkowski 30.09.2019

Dzięki Pendolino podróżujemy coraz szybciej. Z Warszawy do Krakowa dojedziemy w 2 godziny

Przejazd między Warszawą a Krakowem skróci się o 30 minut do 2 godz. po zamontowaniu na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) nowego systemu sterowania ruchem ERTMS/ECTS poziomu 2 - poinformował na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Posłuchaj
  • Za cztery lata pociągi jadące z Warszawy do Krakowa i Katowic pojadą z prędkością 250 kilometrów na godzinę. PKP Polskie linie kolejowe podpisały właśnie umowę na instalację nowego systemu bezpieczeństwa, który umożliwi rozwijanie takie prędkości.(IAR).
Czytaj także

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w poniedziałek umowę w tej sprawie o wartości 314 mln zł.

- Podpisywane umowy na budowę systemu ERTMS/ECTS i budowę wiaduktu na CMK to kolejny krok w realizacji Krajowego Programu Kolejowego. To przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo, ważne w perspektywie podnoszenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h - powiedział Bittel.

W 2023 r. z warszawy do Krakowa dojedziemy pociągiem w 2 godziny

Dodał, że dzięki podniesieniu prędkości na CMK czas przejazdu między Warszawą a Krakowem skróci się z obecnych 2,5 godz. do 2 godz. w 2023 r.

Wiceminister podkreślił, że podpisanie tej umowy poprawi bezpieczeństwo na CMK.

- Parametry bezpieczeństwa na polskiej kolei są wysokie, mamy najlepsze wskaźniki od czasu, od kiedy rozpoczęto ich badanie. Niemniej jednak musimy się starać, aby poprawa bezpieczeństwa była procesem ciągłym - dodał Bittel.

Obecny na konferencji prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przypomniał, że obecnie na CMK modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach, która usprawni przejazd pociągów.

- Przebudowujemy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, by CMK była przystosowana do bezpiecznego przejazdu z prędkością do 250 km/godz. Efektem inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej będzie także sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym - dodał Merchel. Nowy system sterowania ma powstać na CMK do 2023 r.

Zarządca infrastruktury podpisał też w poniedziałek umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii. Tym samym zlikwidowany zostanie ostatni przejazd kolejowy obsługujący ruch samochodowy. Wartość tego kontraktu to ok. 26 mln zł. Prace zaplanowano na lata 2019-21.

PAP, jk