Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 04.11.2019

Motorynek: spada podaż diesli, ale aut z ekonapędem jak na lekarstwo

Wzrost podaży zarówno pojazdów hybrydowych, jak i elektrycznych jest praktycznie niezauważalny. W przeliczeniu na dostępne oferty, ich liczba wzrosła o 894 szt. w przypadku hybryd i o 160 szt. w przypadku pojazdów elektrycznych w porównaniu do I kwartału 2019 roku - wynika z danych portalu autobaza.pl.

Podaż pojazdów z silnikiem diesla znacząco zmalała od początku 2019 roku. Obecnie utrzymuje się na poziomie 40,54%, podczas gdy jeszcze w I kwartale 2019 roku utrzymywała się na poziomie 48,15% - skomentował Piotr Korab ekspert autobaza.pl.

Podaż pojazdów z silnikami benzynowymi zwiększyła się nieznacznie w II kwartale (0,73%), a następnie spadła o 2,1% w III kwartale.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Produkcja aut elektrycznych ma ruszyć w Polsce przed 2023 r.

Zakładając, że podaż odzwierciedla popyt, można przyjąć, iż mniejsza podaż pojazdów z silnikami typu diesel wynika z mniejszego zainteresowania klientów.

Wzrost podaży zarówno pojazdów hybrydowych, jak i elektrycznych jest praktycznie niezauważalny. W przeliczeniu na dostępne oferty, ich liczba wzrosła o 894 szt. w przypadku hybryd i o 160 szt. w przypadku pojazdów elektrycznych w porównaniu do I kwartału 2019 roku.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Wyboista droga do elektromobilności w Polsce. Rynek czeka na dopłaty

Stan ten może odzwierciedlać nastroje kupujących, którzy owszem interesują się alternatywnymi napędami, jednak wciąż są wierni tradycyjnym silnikom spalinowym. Trend ten mógłby zacząć się zmieniać, gdyby ceny pojazdów z alternatywnymi napędami zrównały się z cenami pojazdów spalinowych.

W maju br. weszła w życie ustawa nakładająca karę więzienia za cofanie licznika. Jednak nie przełożyło się to na wysyp ofert pojazdów używanych z odnotowanym przebiegiem powyżej psychicznej bariery 200 tys. km w przypadku aut osobowych. Połowa ofert na rynku to pojazdy z przedziału roczników 1990 a 2010.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Starocie zalewają Polskę. "Statystycznie diesel sprowadzony w 2018 r. miał 10 lat i 8 miesięcy"

Do TOP 5 najchętniej wystawianych na sprzedaż marek na rynku pojazdów używanych w III kwartale 2019 r. należą: Volkswagen - 9,83%, Opel - 8,63%, Ford - 7,34%, Renault - 6,95% i Audi - 6,87%.

PAP, PR24, akg