Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Kaliński 12.12.2019

Rząd dofinansowuje lokalne drogi. Do dyspozycji jest 36 miliardów złotych

Rok 2019 był pierwszym rokiem funkcjonowania Funduszu Dróg Samorządowych. Minione miesiące pokazały, że dofinansowanie do infrastrukturalnych inwestycji lokalnych przynosi doskonałe efekty. W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano ostatnie w tym roku umowy w ramach rządowego Funduszu.

Ustawą z 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych powołany został nowy mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych. Jego celem jest przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia.

Utworzenie Funduszu miało również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej, a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych.

Rekordowa kwota

Pomimo systematycznej poprawy, stan dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą, inwestycyjną oraz konkurencyjność regionów.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Ekspert: Fundusz Dróg Samorządowych to większa pewność finansowania budowy dróg

– Rok 2019 nie tylko na Opolszczyźnie, ale w skali całego kraju to rekordowa kwota. W tym roku z samego Funduszu Dróg Samorządowych w skali kraju było 6 mld zł, w sumie w ciągu sześciu lat w ramach programu do dyspozycji jest 36 mld zł. To są środki z budżetu państwa, należy do tego dołożyć wkład samorządów. Spokojnie możemy więc mówić o kwocie przynajmniej 50 mld zł, a nawet 60 mld zł, która zostanie zainwestowana w drogi gminne i powiatowe – powiedział na antenie Radia Opole Adrian Czubak, wojewoda opolski.

Ostrołęka dużym beneficjentem

Wojewoda mazowiecki podpisał umowy na dofinansowanie ponad 70 projektów budowy i remontów dróg w województwie na kwotę 150 mln zł. Konstanty Radziwiłł podkreślił, że drogi lokalne odgrywają dla wielu społeczności bardzo ważną rolę. Zaznaczył, że niektóre inwestycje to budowa kilkusetmetrowych fragmentów dróg, jednak takie właśnie inwestycje spowodują, że codzienny dojazd będzie o wiele łatwiejszy. Dodał, że dofinansowane będą także połączenia dwóch odcinków dróg, co pozytywnie wpłynie na układ komunikacyjny w regionie. Jednym z dużych beneficjentów programu jest powiat ostrołęcki, który otrzymał ponad 50 mln zł. Remonty i rozbudowy dróg obejmą trzy odcinki o łącznej długości przekraczającej 40 km.

Ponad 11,5 mln zł dotacji z Funduszu Dróg Samorządowych do wartego ok. 54,6 mln zł projektu budowy odcinka południowej obwodnicy Gliwic otrzymał samorząd tego miasta. Ponad 12,2 mln zł kosztowała budowa drogi gminnej w Kąpinie w gminie Wejherowo (Pomorskie), którą niedawno oddano do użytku. Blisko 6 mln zł na tę inwestycję pochodziło z Funduszu Dróg Samorządowych – poinformowały służby prasowe wojewody pomorskiego. W ciągu dwóch tygodni nastąpi także wybór oferty wykonawcy gruntownej przebudowy ulicy Lwowskiej, głównego traktu w Wadowicach. To kluczowa inwestycja w mieście. Wadowice pozyskały na ten cel 6,2 mln zł z Funduszu Dróg Samorządowych.

Narzędzie o wielkiej skali

Źródła finansowania Funduszu Dróg Samorządowych to wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z budżetu państwa, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] 36 mld zł na wsparcie dróg samorządowych do 2028 r. w ramach Funduszu Dróg Samorządowych

W ten sposób powstało narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Najwięcej dla najuboższych

Drogi gminne i powiatowe stanowią blisko 90 proc. wszystkich dróg w Polsce. Zgodnie z przyjętą przed rokiem ustawą o FDS, wartość dofinansowania pojedynczego projektu ma wynieść maksymalnie 30 mln zł, co pozwala na realizację także większych projektów, łączących gminy i powiaty. Dofinansowanie może wynieść do 80 proc. wydatków kwalifikowanych zadania. Na większe wsparcie mogą liczyć najuboższe gminy i powiaty.

PAP/www.gov.pl/radio.opole.pl/DoS/akg