Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 10.01.2020

W 2020 roku nowe drogi i poprawa bezpieczeństwa pieszych

W tym roku powstanie co najmniej 117 km dróg ekspresowych i autostrad. Nie jest wielkość szokująca, szczególnie po ubiegłorocznym rekordowym roku, gdy kierowcom udostępniono 460 km nowych dróg, jednak obecnie finalizowane inwestycje są niezwykle ważne z punktu widzenia domykania najważniejszych ciągów komunikacyjnych w kraju.
  • W tym roku do użytku oddanych zostanie ponad 100 kilometrów dróg
  • W planach jest też m.in. audyt przejść dla pieszych 
  • Dodatkowo na drogach będą mierzone hałas i natężenie ruchu

Obecnie mamy w Polsce ponad 4 tys. km dróg szybkiego ruchu, w tym 1,7 tys. km autostrad. W realizacji jest 1003,8 km dróg. Zakończenie ich budowy pozwoli w kolejnych latach zamknąć najważniejsze ciągi komunikacyjne w kraju. Są to między innymi autostrada A1 od Częstochowy do Tuszyna, dzięki czemu z Pomorza sprawnie i komfortowo dotrzemy do granicy z Czechami. Trwają również prace na ostatnich odcinkach drogi ekspresowej S7 między Płońskiem a Napierkami. Po wybudowaniu tego odcinka uzyskamy ciąg ekspresowy od Płońska do Trójmiasta.

Kolejne kluczowe połączenie drogą szybkiego ruchu powstaje na wschodzie kraju. To droga ekspresowa S19 między Rzeszowem a Lublinem. W realizacji są również odcinki w ciągu S3 i S5, które uzupełnią połączenia odpowiednio portu w Szczecinie z południową granicą kraju a S5 Wrocławia przez Poznań z Bydgoszczą. Rozbudowywana jest też zakopianka.

Autostrady, ekspresówki i obwodnice

Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w tym roku zostaną oddane do użytku:

  • A2 węzeł Lubelska – węzeł Konik (5,6 km),
  • A2 węzeł Konik – obwodnica Mińska Mazowieckiego (9,2 km),
  • S5 Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonia (13,5 km),
  • S5 Szubin Północ – Żnin Północ (19,3 km),
  • S10 obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa – II jezdnia (6,4 km),
  • S17 węzeł Lubelska – początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km),
  • S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km),
  • S61 obwodnica Szczuczyna – II jezdnia (6,6 km),
  • obwodnica Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 (6,7 km),
  • obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73 (6,9 km),
  • obwodnica Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 (17,8 km),
  • obwodnica Węgorzyna w ciągu drogi krajowej nr 20 (1 km).

GDDKiA podejmuje również wszelkie, możliwe działania, które mają pozwolić na udostępnienie jeszcze w 2020 r. wszystkich trzech odcinków trasy S2 w Warszawie:

  • węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa (4,62 km),
  • węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński (6,45 km),
  • węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska (7,45 km).

Audyt przejść dla pieszych

Równocześnie na polski drogach trwają prace, których celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. To między innymi wymiana nawierzchni, przebudowa skrzyżowań, budowa rond, budowa sygnalizacji świetlnych czy uspokajanie ruchu poprzez tworzenie wysepek. W wielu miejscach zbudowane zostaną chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą kolejne przejścia dla pieszych, ustawione ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ich od ruchu samochodowego. Powstaną również kolejne drogi rowerowe. Wytyczane będę też nowe przejścia dla pieszych i budowane kładki nad drogami.

W tym roku kontynuowany będzie rozpoczęty w 2019 audyt przejść dla pieszych. Analizowana jest prawidłowa lokalizacja i geometria przejścia, warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy, stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego, stan nawierzchni przejścia i przed przejściem czy możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście. Wynikiem audytu będzie raport zawierający ranking przejść wraz z rekomendacją zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Raport będzie podstawą do podejmowania działań w kolejności od najpilniejszych.


zakopianka 1200.jpg
Wygodniejsza podróż przez Polskę. W tym roku otwarto nowe odcinki ważnych dróg

Pomiary ruchu i hałasu

Również w tym roku odbędzie się cykliczny – wykonywany co pięć lat – Generalny Pomiar Ruchu. W tym roku pomiary będą prowadzone w ok. 2,3 tys. punktach (dla porównania w 2015 roku było to 1950). Syntezę wyników pomiaru ruchu poznamy wiosną, a szczegółowe dane jesienią 2021 r.

Kolejnym tegorocznym pomiarem będzie Generalny Pomiar Hałasu, który również wykonywany jest w cyklu pięcioletnim. Badania przeprowadzane są na odcinkach dróg o średniorocznym natężeniu ruchu powyżej 3 mln pojazdów lub o procentowym udziale pojazdów ciężkich powyżej 20 proc., w przypadku średniego dobowego ruchu przekraczającego 5 tys. pojazdów. Pomiary prowadzone będą w ok. 270 punktach na terenie całego kraju, przy czym w każdym punkcie przez 24 godziny na dobę.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md