Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 16.03.2020

Motobranża na hamulcu. Zawieszenie produkcji w Gliwicach i w Tychach

Od wtorku gliwicka fabryka samochodów Opla, należąca do Grupy PSA, na niespełna dwa tygodnie zawiesi produkcję w związku z epidemią koronawirusa. Najdalej za kilka dni stanąć ma również zakład Grupy w Tychach, gdzie wytwarzane są silniki.

W gliwickiej fabryce pracuje blisko 2 tys. osób, w zakładzie w Tychach - około 800. Jak poinformował dyrektor generalny firmy Andrzej Korpak, pracownicy przejdą na tzw. postojowe, otrzymując w tym czasie 100 proc. wynagrodzenia. Jednocześnie firma liczy na objęcie przyszłym pakietem pomocowym ze strony rządu, dla firm dotkniętych skutkami epidemii.

Nie tylko Gliwice

Zawieszenie produkcji w gliwickiej fabryce to efekt decyzji władz Grupy PSA, która zdecydowała o wstrzymaniu do 27 marca pracy wszystkich swoich europejskich fabryk. Już w poniedziałek stanęły fabryki we francuskiej Miluzie i hiszpańskim Mardycie.

Zawieszenie produkcji - jak podano w komunikacie PSA - wynika, obok konieczności ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa, także z zakłóceń w dostawach od głównych kooperantów oraz nagłego spadku popytu na międzynarodowych rynkach motoryzacyjnych.

W Gliwicach dzienna produkcja to średnio ok. 300-400 samochodów. Niespełna dwutygodniowa przerwa w produkcji może oznaczać ubytek rzędu 3 tys. aut. Ponadto w Gliwicach trwają przygotowania do uruchomienia produkcji aut dostawczych - również w tym zakresie prace będą czasowo zawieszone.

Tychy też zawieszą produkcję

W poniedziałkowym komunikacie Grupy PSA nie wymieniono fabryki silników w Tychach, jednak - jak powiedział dyrektor Korpak - również ona za kilka dni wstrzyma produkcję. Jak wyjaśnił dyrektor, zakład musi dostosować pracę do potrzeb swoich odbiorców - stąd na razie jeszcze wytwarza silniki, ale za kilka dni - w związku zatrzymaniem produkcji aut w całej Grupie PSA - również produkcja silników zostanie zawieszona.

Rano decyzję o zawieszeniu produkcji w większości europejskich zakładów podjęła także grupa FCA, do której należą m.in. fabryki w Tychach (samochody) i Bielsku-Białej (silniki). 

PAP, PR24, akg