Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 31.03.2020

Nie wozimy ludzi, nie zarabiamy. Branża kolejowa prosi o tarczę antykryzysową

Sześć organizacji branży kolejowej zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury o zmiany prawne, które mogłyby przeciwdziałać kryzysowi na kolei. Postulaty otrzymał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Branża transportowa już odczuła skutki epidemii koronawirusa. Najpierw rząd podjął decyzję o zawieszeniu wszystkich połączeń międzynarodowych, potem z powodu spadającej liczby pasażerów przewoźnicy musieli zawiesić wiele połączeń krajowych.


dworzec kolejowy w Zabrzu 663x364.jpg
Z rozkładu Kolei Śląskich zniknie 95 pociągów

Obniżyć stawki za dostęp do infrastruktury

Wielu pracownikom kolei kończą się badania okresowe, a utrudnienia związane z epidemią w wielu przypadkach uniemożliwiają ich odnowienie.

Autorzy apelu uważają, że resort powinien rozpatrzeć postulaty przynajmniej czasowego obniżenia stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. Należałoby także rozważyć objęcie państwowymi dotacjami stałych kosztów PKP – Polskich Linii Kolejowych i PKP Energetyka, która dostarcza prąd do sieci kolejowej.


shutterstock_1525632548 pkp intercity 1200.jpg
PKP Intercity zawiesi w kolejnych dniach kilkadziesiąt połączeń

Sygnatariusze listu uważają też, że powinno się dopuścić możliwość zmiany zapisów kontraktów inwestycyjnych zawartych przez firmy wykonawcze z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w taki sposób, by wykonawcy mogli utrzymać płynność finansową.

Zmienić część przepisów podatkowych

Chcą także zawieszenia tak zwanych opłat rezerwacyjnych, które są wymagane w przypadku, kiedy przewoźnik odwołuje pociąg i rezygnuje z przyznanej przepustowości na szlakach kolejowych.

Autorzy listu wskazują także na konieczność zmian w ustawach i podatkach PIT i CIT, które umożliwiłyby bardziej elastyczne regulowanie płatności przez firmy związane z branżą kolejową.

Przedłużyć badania okresowe

W opinii organizacji, które podpisały się pod listem resort powinien też doprowadzić do przedłużenia obowiązujących badań okresowych pracowników kolei, którzy mają bezpośredni wpływ na sprawność ruchu.

Wśród sygnatariuszy pisma są: Forum Kolejowe Railway Business Forum, Fundacja ProKolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Związek  Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz Instytut Spraw Obywatelskich.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg